צור קשר!

פעילות קהילתית

פעילות קהילתית

במהלך ההכשרה מרבית הסטודנטים והסטודנטיות של מכללת חמדת הדרום מתנדבים בקהילה ומפתחים את הרגישות הנדרשת ממורה בקשריו עם תלמיד. רגישות זו מהווה מצע מפרה ייחודי לטיפוח קשר בלתי אמצעי בין המורה לתלמיד, ובין המורה להורי התלמיד ולקהילתו. מערך מיוחד זה הלוקח בחשבון את הקהילה ואת צרכיה כחלק אינהרנטי בהכשרת פרחי ההוראה, הופך את בוגרי המכללה למורים רלוונטיים יותר בעיני תלמידיהם ולדמויות משמעותיות בחייהם.

כמוסד חינוכי ייחודי באזור, מכללת חמדת הדרום לא רק מטפחת קשר הדוק עם הקהילה ונותנת מענה לצרכיה, אלא גם לוקחת אחריות חינוכית ומקיימת קשר בר קיימא עם הפיקוח, מנהלי בתי ספר ורכזי המקצועות השונים באזור. כל זאת כדי לממש את חזון המכללה שמהותו הצעדת האזור קדימה באמצעות החינוך.

לאחרונה הועבר (לא מעט בהשתדלות המכללה) מרכז קטיף למחקר ופיתוח מדבריות החוף (מו"פ קטיף). המו"פ כולל חוקרים ומעבדות ברמה בינלאומית שעסוקים במחקר ופיתוח של שיטות וטכנולוגיות מתקדמות, עד לרמה של מוצר דרך חברות סטרטאפ בנושאים שונים הקשורים בעיקר לצומח אבל גם לבעלי חיים. לפי ההסכם עם משרד המדע נוצר מתווה של ממשק בין מכללת חמדת הדרום, כמוסד אקדמי, לבין מכון המחקר בתחומים רבים: שיתוף מרצים-חוקרים בין שני המוסדות, פעילות ויצירת נגישות גבוהה יותר של הקהילה, על כל רבדיה, למחקר לפיתוח ולנגישות לאקדמיה.

פרופ' יפתח בר אשר, מנהל המו"פ; אף הצטרף למועצה אקדמית של המכללה. המגמה היא ליצור מודל של שיתוף פעולה יחיד במינו הדומה בעיקרון למודל יחיד נוסף בארץ: מו"פ גליל (מיג"ל) לבין מכללת תל-חי.

מחקר בנושא ייצוב קרקע חולית:

במסגרת שיתוף פעולה מחקרי המתקיים מזה שנה שנייה, בין מרכז קטיף/שדות נגב לבין מכללת חמדת הדרום, ומנוהל ע"י ד"ר עירית רוטמן, (מרצה בחוג למדעים במכללת חמדת הדרום), וד"ר שלמה שריג וד"ר אלי צעדי (חוקרים במרכז קטיף/שדות נגב), נחקר הנושא: ייצוב קרומי קרקע.

שאלת המחקר

בשנים האחרונות מדווח על סחף חול ניכר באיזור הנגב. סחף זה פוגע בתשתיות בנייה ובגידולים חקלאיים. במטרה לפתח שיטות לייצוב הקרקע החולית בנגב, הוצע לעודד את ייצור הקרום הביוגני.
מטרות המחקר גובשו, ובהמשך נוסחו שאלות מחקריות ע"י הסטודנטיות של סמינריון במדעים, (בתיווך ד"ר עירית רוטמן).

השאלות המחקריות התמקדו בבדיקת השפעת הריסוס/פיזור של תערובת תוצרי לוואי של זיקוק סוכר (בריכוז 2%) על פרמטרים ביוכימיים (ריכוזי חלבון, כלורופיל וקרבוהידריטים) ופרמטרים פיזיקליים (חוזק הקרום).

המודל ומהלך הניסוי

חול הנגב הושם בשישה מגשי אלומיניום לפי הפירוט בטבלה הבאה:

הטיפול מספרי מגשים
ביקורת 1-2
פיזור 3-4
ריסוס 5-6

החול נשקל וטופל בריסוס או בפיזור תוצרי לוואי של זיקוק סוכר בריכוז 2%. הריסוס נעשה ע"י המסת תוצרי הלוואי במים, וריסוס התמיסה באמצעות בקבוק פלסטיק עם פקק מחורר, והפיזור נעשה באופן ידני. המגשים הונחו בחממה שבמתחם המו"פ, ויושקו במים אחת ליום-יומיים, לפי הצורך. תנאי החממה יאפשרו שמירה על טמפרטורה קבועה במהלך שעות היום, ותנאי הארה נאותים.

לקיחת דגימות לבדיקת פרמטרים ביוכימיים

בתחילת הניסוי: נלקחו שלוש דגימות של החול ממגש הביקורת ומתערובת תוצרי לוואי של זיקוק סוכר. הדגימות הושמו במבחנות של 50 מ"ל מפלסטיק שסומנו בהתאם, ונשמרו במקרר.
לדגימות אילו יעשו בדיקת חלבון וקרבוהידריטים. לאחר 3, 6, 9 ו-12 שבועות, יילקחו דגימות באופן דומה למה שנלקחו בתחילת הניסוי.

בדיקת הכלורופיל תיעשה ע"י הסטודנטיות לאחר מתן אישור מד"ר שלמה שריג (בדיקה זו מותנית בהופעת צבע ירוק על גבי הקרום), בדיקת חלבון תיעשה ע"י הסטודנטיות, בדיקת קרבוהידריטים תיעשה ע"י ד"ר עירית רוטמן, ובדיקת פרמטרים פיזיקליים תיעשה ע"י ד"ר שלמה שריג.

בשנים האחרונות ישנו שיתוף פעולה בין המכללה לבין אגודת "עזר מציון" ובמהלך הקיץ מתקיימת בקמפוס המכללה קייטנה יומית לילדים בעלי צרכים מיוחדים. קמפוס המכללה מותאם לכל הצרכים של הילדים – קישוטים נתלים, גדר זמנית מקיפה את כל המתחם, חדרי הלימוד הופכים למשחקיות, חדרי המחשבים והציוד המשרדי ניתנים לשימוש חופשי לצוות הקיטנה. כל צוות המכללה עומד לרשותם ומסייע להצלחת הקיטנה בעת הצורך.

ami

סטודנטים וסטודנטיות מהמכללה האקדמית חמדת הדרום עוסקים בתגבור תלמידי תיכון חלשים במקצועות: מדעים, מתמטיקה ואנגלית. ובשיפור הישגיהם של תלמידי תיכון בעלי הישגיים בינוניים במקצועות הנ"ל לרמה של –4- 5 יחידות. כל סטודנט מחויב ב- 120 שעות אקדמיות תגבור בשנה, תמורתן הוא מקבל מלגה של 5000₪ ממשרד המדע.

במהלך השנים הוקם מערך מובנה של תגבורים ב-16 תיכונים (ממלכתי דתי וממלכתי) בכל הנגב (נתיבות, שדרות, קרית מלאכי, קרית גת, אשקלון, באר שבע, ירוחם ועוד). סטודנטים מהמכללה נפגשים פעמיים בשבוע עם תלמידים בבית הספר בו הם לומדים בתיאום ושיתוף פעולה של בתי הספר. מסגרת התגבור היא לרוב פרטנית, אולם קיים גם מודל של תגבור בקבוצות קטנות.

הסטודנטים מיישמים בתגבורים אלה את הכלים הפדגוגיים והמקצועיים שהם רוכשים בהכשרה האקדמית שלהם. התוצאה: רמת הישגים מרשימה וגבוהה במיוחד בתקופה קצרה. כמו כן, נרשמים הישגים מרשימים בבחינות הבגרות של אותם תלמידים שתוגברו.

מהות: תיעוד סיפוריהם של ניצולי שואה. הפרויקט ממומן ע"י "קרן מתנאל", המעניקה מלגה לסטודנטיות הנפגשות עם ניצולי השואה בבתיהם, ומתעדות את סיפור חייהם.

המשרד לאזרחים ותיקים מעביר למכללה רשימה של ניצולי שואה בדרום. המכללה יוצרת קשר ראשוני עם הניצולים ומבררת את נכונותם לספר את סיפורם. לאחר שישנה הסכמה מצד הניצול, שמו מועבר לסטודנטית לפי אזור המגורים לתיאום מועד פגישה. הסטודנטיות מקליטות את סיפור הניצול ומתמללות אותו. כל סיפור מועבר למשרד לאזרחים ותיקים ומועלה בסופו של דבר לאתר "לדורות" המכיל כבר 5000 סיפורים. מכללת חמדת הדרום שואפת להוציא קובץ של סיפורים אלה בהוצאה שלה. זאת כדי להנציח את סיפורי החיים של הניצולים. כל ניצול יקבל את הקובץ.

כתבה שפורסמה בעיתון חדשות שלנו אודות הפרויקט: לצפייה לחצו כאן

סיפורי החיים של ניצולי השואה:

לחצו על השם המבוקש לקריאה (פורמט pdf)

גב' בכר אווה
גב' בר חנה
גב' דיתשי שרה
מר הרץ הרמן
גב' הרץ ויוריקה
גב' קונפיטה זנה
מר זקוסקי מיכאל
מר וגב' טבוך- רג'ינה ויוסף
מר טרביטש יונה אריה
מר טרבלסי משה
מר ישראלי יעקב
גב' מלר מלבינה
מר משה אליעזר
גב' משה אסתר
גב' עזרון שושנה
גב' פינו רוזה שושנה
גב' פלדמן סלי
גב' פרץ צילה
מר קארו יוסף
גב' קובל מלינה
גב' קובריף פולינה (פסיה)
גב' שוורץ אנה
גב' שם טוב רג'ינה
מר שרייבר אהרון
מר רוזנבלט ראובן

זהו מיזם חינוכי בינלאומי שיזמה, מפעילה ומתעדת ד"ר ליליאן שטיינר ממכללת חמדת הדרום, סביב יומנה של ילדה בת 14 מפולין שהתגלה ב- 2006, שמטרתו: להביא את היומן של רותקה לסקר לתודעה הישראלית.

שני בתי ספר יסודיים בדימונה (2 כיתות) ובית -ספר יסודי בבדזין, פולין (2 כיתות) לומדים את היומן לפי תוכנית לימודים אחת שנכתבה סביב היומן. התוכנית היא אינטרדיציפלינארית וכוללת, בין היתר, היסטוריה, ספרות וחינוך לרב- תרבותיות. הילדים משתי הארצות נפגשים אחת לשבועיים לפי לו"ז מתואם מראש במפגשים וירטואליים. במפגשים אלה מועברים רשמים, מטלות משותפות ועוד. בתי הספר בבדזין ובדימונה העמידו לרשות הפרויקט את כל המשאבים הדרושים להצלחתו. כחלק מהתוכנית הילדים בדימונה ישתתפו בארגון טקס יום השואה בבית- ספרם ובטקס יום השואה העירוני. הם יחשפו את היומן בפני הציבור.

התלמידים משתי הארצות נחשפים לתרבות של חבריהם ולעיר המגורים שלהם. אחת המשימות היא: העמקת ידע היסטורי ותרבותי- התלמידים בבדזין יצלמו עבור חבריהם בדימונה את המקומות המוזכרים ביומן, כולל בתי הכנסת והגטו ממנו נלקחה רותקה לסקר לאושוויץ. במקביל התלמידים מדימונה יצלמו את העיר שלהם עבור חבריהם בבדזין.

מנהלת ויוזמת הפרויקט: ד"ר ליליאן שטיינר, act_mls@bezeqint.net.

בית הספר היסודי בית הגדי המוביל למצוינות במתמטיקה, משמש כ"בית ספר שליד המכללה". בבית הספר מתקיימת פעילות חינוכית, לימודית ואקדמית- מיזם המשותף למכללה האקדמית חמדת הדרום, מועצה אזורית שדות נגב ובית הספר היסודי בית הגדי. מטרת הפעילות המשותפת היא להעלות את רמת הלימוד בבית הספר בית הגדי במקצועות המתמטיקה והמדעים, להכשיר בצורה ייחודית ואיכותית את פרחי ההוראה הלומדים במכללה האקדמית חמדת הדרום ולהעצים את קהילת בית הגדי.
מכללת חמדת הדרום מאמינה שחיבור בין מכללה לשדה יש בו כדי להצמיח ולהעשיר את כל השותפים בעשייה החינוכית: סטודנטים, מורים, הורים וקהילת בית הספר. לאורך שנת הלימודים תשע"ד, מכללת חמדת הדרום הובילה תהליכים של הצמחה פדגוגית, סביבתית, אנושית וקהילתית בבית הספר שליד המכללה תוך למידה של השדה החינוכי לצורך התנסות מיטבית של הסטודנטים הלומדים במכללה.

א. צמיחה פדגוגית וסביבתית:
מיקוד וקידום תחומי העשייה הפדגוגית בבית הספר ופיתוח המרחבים הקיימים בבית הספר

פיתוח פדגוגי:

פיתוח דרכי עבודה להוראה הטרוגנית באמצעות צוות המכללה, עזרה פרטנית לתלמידים באמצעות הצוות החינוכי, הסטודנטים וצוות המכללה והקמת מרכז מצוינות תלמידים במקצועות השונים בסיום יום הלימודים: מרכז אנגלית, מרכז לאומנויות, מרכז העצמה. ביקורים ב"מרכז ניוטון" לשם הרחבה, העמקה, חקר והתנסות לא שגרתית בנושאים מדעים ייחודיים.

פיתוח סביבה לימודית:

  • פיתוח סביבה תוך תמיכה רגשית- המנחה לבנת ברנבאום, מטפלת באומנות, ליוותה במהלך השנה את המורים והתלמידים בפרויקטים ללמידה באמצעות האומנויות בסביבת בית הספר. כל שכבה דו-גילית הפיקה פרויקט סביבתי: כיתות ה-ו יצרו ספסלים, כיתות ג-ד הכינו מנדלות וכיתות א-ב הכינו יצירות פסיפס.
  • פיתוח סביבה תואמת ייחודיות- נקנו מתקנים לחצר המשלבים לימודי מתמטיקה בסביבה.

Peilut-Kehilatit1

למידה משמעותית:

  • גינה לימודית: התלמידים בבית הספר כתבו ראיון להורים חקלאיים (מה כדאי לזרוע, איזה סוג, כו') בנו תשתית לגינה, הפעילו ותחזקו את הגינה לאורך שנת הלימודים. בשנת הלימודים הקרובה מתוכננת יציאה למרכז מו"פ קטיף של קבוצות תלמידים לליווי מחקר שיעשה בגינה הלימודית- פעמיים בשנה.
  • מיצג אומנותי: יצירה אומנותית שנעשתה בעזרת האומן גיל אשל. פסל גדול בצורת זחל שנעשה על ידי האומן, התלמידים, סטודנטים ומורים, המוסיף אווירה צבעונית לאקלים בית הספר.

המיצג האומנותי והגינה הלימודית מהווים כלי למידה משמעותיים וחווייתיים מהם לומדים ונהנים התלמידים. כמו כן, הסטודנטים, הסטודנטיות וצוות בית הספר בונים מערכי שיעור להפעלת המקצועות השונים (מתמטיקה, מדעים ועוד) באמצעות הגינה בהתייחסות לערכים המובילים.

ב. צמיחה קהילתית:
העצמת וחיזוק הקשר של בית הספר עם הקהילה

  1.  בניית מנגנונים ותכניות להעצמת הקשר עם הורי בית הספר- מעורבות הורים כמנוף להצמחת בית הספר הכוללת ישיבות משותפות וסדירות עם וועד ההורים.
  2.  תכנית טיולים בית ספרית- בניית תכנית טיולים תואמת ערכים בית ספריים, כגון: מן המקרא אל המקרה, סיורים לימודיים בגלריות לאומנות ובמוזיאונים למדע (סיור לכל כיתה).
  3.  תכנית חברתית- אירועים (בשיתוף בהקמה ובחשיבה) של הסטודנטיות וצוות המכללה: ימי שיא, הטמעת מיומנויות תקשוב של המאה ה21, גורם מזמן, יום שיא משולב O.D.T בסוף שנה.
  4.  "אקדמיה להורים"- למידה להורים בנושאים שונים על פי צרכי הקהילה דוגמת כלכלה וחינוך ילדים.Peilut-Kehilatit2

 

ג. צמיחה אנושית וארגונית

  • העצמת הצוות החינוכי בבית הספר- העצמת וחיזוק הצוותים בבית הספר מתקיימת על ידי השתלמויות בית ספריות וסדנאות שונות.
  • צמיחה ארגונית של המערכת והתהליכים בבית הספר- בנייה, ליווי והעצמת מנגנונים ארגוניים- הובלת ישיבות הנהלה, בניית מתווה ארגוני להפעלה, אקלים בית ספרי ותקנון.

בשנת הלימודים תשע"ה תורחב העשייה בבית הספר לתחום נוסף- אומנות השיח. התלמידים יתנסו בשיח אינטלקטואלי במקצועות השונים: שיח מתמטי, חברתי, תורני ושיח בשפה האנגלית.
התלמידים ילמדו עקרונות של פרזנטציה והצגה בפני קהל. פרחי ההוראה, הסטודנטים והסטודנטיות, יתנסו במערכי שיעור המבוססים על אומנות השיח.

מתלבטים בפני ההחלטה?

השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם בהקדם עם כל המידע