header zman makomמאת: ד"ר עמנואל בן נאה

ביום ב' בחשון דתתקמ"ח (2 באוקטובר 1187) הגיעה מלחמת ה ג'יהאד לירושלים. לאחר 88 שנים של שלטון נוצרי הגיע מסע המלחמה של צלאח א-דין לשיאו. לאחר מסע קצר ואלים נכנעו מגיני ירושלים הצלבנית בפני כוחותיו של צלאח א-דין.
כיבוש ירושלים היה גולת הכותרת של העימות הדתי בין הנצרות לאיסלם.

גיהאד

צלאח א-דין נולד בתכרית, צפונית לבגדאד, ב-1138 לספירה. בן משפחה כורדית שבילה שנים רבות בבעל-בק בלבנון לצד אביו, איוב, שהיה המושל במקום. צלאח הוכשר לקריירה צבאית ומילא תפקיד בדמשק ומשם יצא למסע למצרים, השתלט עליה ב-1171 והכפיפה לסמכות הסונית בבגדאד. בעירק הצליח להשתלט על רוב שטחי המדינה ומכאן נפתחה הדרך לעימות עם הצלבנים ששלטו בארץ ישראל.

האימפריה האיובית (על שם אביו) בראשות צלאח נחלה נצחון בקרב חיטין (יולי 1187) ומכאן נפתחה הדרך למסע קצר ואלים להרס המבצרים הצלבניים ושחרור ירושלים מידי הכופרים הנוצרים.

נפילת ירושלים בידי המוסלמים היכתה בהלם את העולם הנוצרי. מלחמת הקודש של המסע הצלבני ב-1096 נועד להשיב לנוצרים את המקומות הקדושים להם בארץ הקודש. מסעם היה ברוטלי ואכזרי ואף היהודים תושבי ירושלים סבלו מנחת זרועם עד כדי נטישת ירושלים ואיסור על כניסת יהודים לירושלים. 88 שנות קיומה של ממלכת ירושלים הצלבנית צבעו את העיר בתושבים, מוסדות וסמלים נוצריים.

כיבוש ירושלים על ידי צאלח א-דין פתח תקופה של שלטון איסלמי בתולדות הארץ שתימשך עד הכיבוש הבריטי במלחמת העולם הראשונה (1918).

אמנם היו ניסיונות של נוצרים להשיב לידיהם את נכסי הנצרות אך ללא הצלחה. ריצ'ארד לב הארי התקרב לירושלים וצר עליה ב-1192 אך נאלץ לסגת.

ב-1220 מספר יהודה אלחריזי על שובם של היהודים לירושלים לאחר הכיבוש האיובי של צאלח א-דין "מתי באו יהודים לעיר הזאת? מיום לכדוה הישמעאלים (מוסלים) שכנו ישראלים… ויער אלוהים את רוח מלך ישמעאל … ונחה עליו רוח עזה וגבורה… ויצר על ירושלים ויתנה ה' בידו. ויצו להעביר קול בכל עיר, אל רב וצעיר, לאמור: דברו על לב ירושלים לבוא אליה כל הרוצה מזרע אפריים… ויתקבצו מכל פאה אליה ויחנו בגבולותיה, ועתה אנו יושבים בצל השלוה הנמתקת".

בניגוד למסע הצלבני, שגרם להרס קהילות יהודיות באירופה ולשחיטת תושבי ירושלים, הצטייר צלאח א-דין באור חיובי בקרב היהודים. בימיו הורשו היהודים לשוב לירושלים תוך מגבלות משפילות אך תוך שמירת ביטחונם.

"תמורת תשלום מס גולגולת… השאיר להם הזכות לעבד את אדמותיהם ולהחזיק בבתיהם" (ההיסטוריון עאמד א-דין).

צלאח א-דין ביסס את שלטונו תוך מאבק אלים גם בגווני האיסלם שאינם סונים אך נשאר בתודעה כגיבור ג'יהאד ודמות לחיקוי בקרב המוסלמים.

כיבוש ירושלים על ידי צלאח א-דין גרם לאובדן מעמדה המיוחד כבירת "ממלכת ירושלים" שהקיפה את כל ערי הצלבנים בארץ ישראל.

עכו, היתה הבירה האחרונה של הצלבנים ועם נפילתה ב-1921 בידי המוסלמים נחתם הגולל על השלטון הנוצרי בארץ ישראל ונחתמה תקופת פאר בהיסטוריה של ירושלים וארץ ישראל. עקב מסע הצלב ה-3 הורה צאלח א-דין להרוס את אשקלון ויהודי העיר הנותרים הצטרפו למתיישבים בירושלים.

על אף מעמדם הירוד של היהודים באותה עת רואה ר' יהודה אלחריזי רוח של בשורה "קול מבשר, מבשר ואומר… ושם מן האשקלונים, קהילה מעוטה, ושם מן המערביים – קהילה חשובה וטובה… ויפגעו בי מלאכי עליון".

מתלבטים בפני ההחלטה?

השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם בהקדם עם כל המידע