"כי ימוך אחיך…" פרשת"בהר".

פרשתנו, פרשת "בהר" עוסקת בענייני שמיטה ביובל, על מעמד האדמה והקרקע.

בין הדינים וההתייחסויות באדמה וקרקע, התורה מביאה אותנו גם ליחס לאדם שנאלץ למכור את אדמתו.

התורה פותחת ואומרת בפסוק כ"ה פרק כ"ה:"כִּי יָמוּךְ אָחִיךָ וּמָכַר מֵאֲחֻזָּתוֹ …"ושוב בפסוק ל"ה: "וְכִי יָמוּךְ אָחִיךָ וּמָטָה יָדוֹ…" ושוב בפסוק ל"ט: "וְכִי יָמוּךְ אָחִיךָ עִמָּךְ וְנִמְכַּר לָךְ…"

התורה מדברת על אדם שיורד מנכסיו, ונאלץ למכור את אדמתו לישראל, או חלילה לנכרי. ואז, מה דיני הקרקע לגבי חזרת האדמה למי? ומתי? ואיך? זה הפשט. אך "האור החיים" הקדוש לוקח אותנו למחוזות אחרים. שכי ימוך, זה לא עניין כלכלי, כספי, גשמי. אלא עניין רוחני, נפשי, נשמתי, אידאי.

היינו אדם שנעשה מך בדרכו, בהשקפת עולמו, נעשה עני באמונתו ובחיבורו לבוראו.

אז חובה עליך  לדאוג להחזיר אותו למקומו הטבעי האמיתי הבריאותי והבראשיתי. יהודי לא ידח ממנו נדח. נצח ישראל לא ישקר ולא יכזב. לא אומרים, זה עליו לדאוג, אלא אתה חייב לדאוג, לגלות אכפתיות ורצון לעזור להביאו למקום הראוי לו.

יתכן שהוא יצטרך גם עזרה כלכלית, כדי שזה יקרה. אבל זה האמצעי. המטרה זה העניין הרוחני, הקדושתי, האמוני, האלוקי. שם אתה צריך להתכוון ולהשקיע כדי שתשיג ידו. ומכאן ניתן להבין, "תשיג ידו", פירושו לא רק הישגים של עמידה על הרגליים מבחינה כלכלית, אלא אתה צריך להשיג את ידו של חברך. היינו לתת לו יד, סיוע ועזרה. ועליך למצוא אותה, להשיג אותה, לרדוף אחריה. אבל, תשים לב, שידו צריכה יד אחרת שתומכת ועוזרת. צריכים לתמוך במך. ולדייק בתמיכה שעושה אדם למך. ומכאן בונים קומה ועמידה של השני.

אתה מרים, אתה מקים ואז הוא, המך- משיג.

 

שבת שלום ומבורך,
הרב שמעון אמור

מתלבטים בפני ההחלטה?

השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם בהקדם עם כל המידע