כלים דיגיטליים ללמידה מרחוק

הפלטפורמה המרכזית ללמידה מרחוק במכללת חמדת הדרום הינה פלטפורמת ה Moodle – לכל קורס שהינכם מעבירים במכללה כבר קיים "אתר קורס" ע"ג פלטפורמה זו וכלל הסטודנטים הרשומים אליו נמצאים גם הם בקורס – כמשתתפים.

במעבר ללמידה מרחוק תתבקשו לקיים את השיעורים באופן מקוון. תוכלו לבחור באחת משתי האפשרויות: למידה סינכרונית באמצעות חדר וידאו וירטואלי או למידה א-סינכרונית באמצעות כלים דיגיטליים באתר הקורס. ניתן גם לשלב בין שתי האפשרויות.

אפשרות זו הינה יעילה ופרקטית במרבית הקורסים והשיעורים. אם הנכם בוחרים להפוך את הקורס לקורס מקוון א-סינכרוני, שימו לב לדגשים הבאים:

חשוב לשמור על ארגון ובהירות המידע אותו אתם מעלים לאתר הקורס (תוכן, מטלות, קבצים וכו'). הכלים שיכולים לסייע לכם בתהליכי הוראה-למידה מרחוק הנם רבים ומגוונים, והם מפורטים מטה, אך לפני שניגש לכלים, יש לוודא שמתקיימים מספר עקרונות הוראה כבסיס לכל קורס בפלטפורמת המודל:

  1. על המרצה לצרף סילבוס של הקורס לאתרו, כולל תיאור הקורס ביחידה הראשונה "אודות הקורס".
  1. תכנון נכון: יש להקפיד על חלוקת יחידות ההוראה למקטעים ברורים ובהתאם לחלוקת יחידות ההוראה בסילבוס.
  2. חובה לפתוח פורום כללי לתקשורת סטודנטים, ביניהם לבין עצמם וביניהם לבין המרצה (הודעות ניתן לשלוח לסטודנטיות באמצעות "לוח ההודעות" באתר, תוך ציון הפונקציה "שליחת דוא"ל באופן מידי").
  3. יש להשתמש, לפחות בחלק מהשיעורים, באחת מהתוכנות המאפשרות פגישת וידאו מרובת משתתפים (האפשרויות השונות מפורטות בחלק ה"כלים").
  4. כל יחידת לימוד תכיל טקסט של המרצה בתקציר היחידה (או בקובץ  (word/pdf הכולל הנחיות ברורות לאופן הלמידה ו/או ביצוע המטלה. הטקסט צריך להיות מזמין לקריאה ולהיכתב על פי כללי האקדמיה ובתוספות ויזואליות רלוונטיות.
  5. רצוי שכל יחידת לימוד תכלול מצגת או סרטון ובהם חומר הלימוד עצמו או הסברים לחומר הלימוד המובא במאמרים, קטעי קישור בין המשאבים לבין הפעילויות השונות, סיכום הנושא ועוד. הסרטונים צריכים להיות קצרים וממוקדים, גם אם מדובר בסרטון בו הנכם מצלמים את עצמכם מראש מרצים/מעבירים מידע או הנחיות וכו'. אם הנכם מתכננים לצלם סרטונים של עצמכם בסגנון הרצאה/שיעור מול מצלמה – זכרו שהסטודנט צריך להיות גם אקטיבי ולא רק פאסיבי במהלך השיעור ולכן מומלץ לחלק את התוכן ולצלם מספר סרטונים קצרים ולא סרטון אחד ארוך ולאחר כל סרטון להוסיף שאלה או דיון בפורום.
  1. השיעורים צריכים לכלול פעילויות מגוונות תוך שימוש בכלים דיגיטליים המסייעים בתהליכי הוראה-למידה והתאמתם למהלך הקורס ולמטלות.
  1. מטלות: מומלץ לשלב בכל יחידת הוראה מטלות קצרות שאינן מורכבות במיוחד, שמטרתן העיקרית לוודא שאכן הסטודנטים עיינו ביחידת ההוראה ומסוגלים ליישם את הנלמד.

שימו לב שלמעט פורום ומטלות פתוחות, המערכת בודקת באופן אוטומטי את המטלות, (דבר שבהחלט עשוי להקל על המרצה כאשר משובצת לו קבוצה גדולה של סטודנטים). את המטלות/עבודות יש להגיש באתר בלבד. בנוסף מומלץ לשלב שתי מטלות גדולות יותר, במהלך הסמסטר, שיגרמו לסטודנט להעמיק את ידיעותיו בנושא הקורס ולקדם אותו מבחינה מקצועית (לקרוא חומר תיאורטי הנוגע לנושאי הקורס ולהתבסס עליו בעבודה, לבחון/לדון בסוגיה הנוגעת לנושא הקורס או לבצע מטלה יישומית הנוגעת לנושא הקורס  וכן לחזור על החומר הנלמד בקורס).

 

בתוך מערכת המודל ישנם כלים מובנים שעומדים לרשות המרצה, כגון: מטלות הגשה, בחנים לבדיקה עצמית, אגרוני מונחים, שילוב סרטונים/קישורים לאתרי למידה ותוכן, משחוק בלמידה ועוד. ניתן לשלב קישור לפעילויות שנוצרו גם בכלים חיצוניים. דוגמאות לכלים כאלו, כולל מדריכים רלוונטיים ניתן למצוא באתר "כלים קטנים גדולים"  או באתר משרד החינוך.

חלק מהכלים הללו הינם כלים שיתופיים המאפשרים עבודה של מספר סטודנטים על קובץ אחד או "לוח וירטואלי" משותף. מומלץ לעשות שימוש בכלים אלו במסגרת קורסים מקוונים.

  • אתר באמצעותו ניתן להפעיל הקלטת וידאו של המסך (לייצר סרטוני הדרכה/סרטוני תוכן לסטודנטים) – Screencast-o-matic
  • אתר דרכו ניתן לקצר כתובות אינטרנט ארוכות ולא אסתטיות -  bitly
  • אתר דרכו ניתן להקטין גודל של תמונה מבלי לפגוע ברזולוציה שלה -  tinypng
  • למי שזקוק לרענון כללי במערכת ה Moodle, לשימושכם מדריך כללי: מדריך לעבודה עם ה- Moodle

 

 

 

 

 

 

 

מתלבטים בפני ההחלטה?

השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם בהקדם עם כל המידע

    חובה למלא שדות המסומנים בכוכבית (*)