fbpx
צור קשר!

"ביציאה אל האור יש ממד של התאבדות"

משורר חדש נולד. ספר ביכורים של המשורר אהרלה אדמנית, "כשפגע בי האור השואל", מדגיש את חווית החיים של אדם עם עצמו, עם משפחתו ועם א-לוהיו
בערב חגיגי שנערך השבוע במכללה האקדמית לחינוך חמדת הדרום, הושק ספר שירה ייחודי שכתב אהרלה אדמנית. הספר הינו ספר הביכורים של אדמנית, שהחל לכתוב בגיל 34.

אדמנית, עורך לשון ותוכן ועובד מזה מספר שנים כספרן בספריית המכללה, החל לכתוב לפני כשנה וחצי, וכעת איגד כ-80 משיריו יחד. שם הספר, "כשפגע בי האור השואל", לקוח מהשורה הראשונה של השיר הראשון בספר, אשר עותק שלו נשלחה ליוצרים-מוזיקאים אברהם ורעיה מוסקל, חברי להקת עלמא. הם התרגשו מהיצירות ובמיוחד משיר הנושא של הספר. הם הלחינו יחד את השיר, ובערב ההשקה הם הופיעו עם השיר לראשונה. הספר מדגיש את מעגלי ההיכרות השונים של האדם ואת יחסו עימהם, בהם בין האדם לעצמו, לבני משפחתו, לבורא העולם ולשאר הבריאה.

בערב השתתפו המשוררת ד"ר סיון הר-שפי, המשורר יצחק כהן שגם הנחה את הערב, חבר להקת עלמא אברהם מוסקל, נשיא מכללת חמדת הדרום פרופ' שאול קרקובר, הרב ד"ר דניאל ניקריטין ראש החוג לחינוך במכללה, משפחה ואורחים שבאו לכבד את חתן השמחה. בסיום הערב אביו של אדמנית בירך בהתרגשות את ברכת הטוב והמיטיב.

המשורר הנרגש סיפר: "עניין השירים הוא פלא גדול עבורי. את השיר הראשון שלי כתבתי בגיל מאוחר יחסית, בערב יום ההולדת 34, ואז המעיין פרץ ונבע, שיר ועוד שיר. בהסתכלות אחורה ראיתי את המסילות והייסורים, את התהליכים שעברתי עם עצמי, עם המשפחה ואחרים, שהובילו לכל שיר ושיר. החשיבות הגדולה של השירים והכתיבה, היא נתינת מקום לכאב שחורז וחוזר ברבדים שונים, ודווקא לתת מקום לכאב זה המקום שמצמיח, מאפשר להבין, להשלים עם דברים, ולצמוח מתוך זה. זה מה שפתח את המעיין".

עוד הוסיף: "בעצם פרסום הספר והיציאה אל האור, בגילוי ובהיחשפות – יש ממד של התאבדות. לתת את עצמי, עם החולשות והחוזקות והייחודיות לעולם. בהתרגשות גדולה אני רוצה להודות לקב"ה על התהליך והדבר הנפלא הזה, לאנשי המכללה שעזרו ותמכו, לצוות הספרייה שיזם את ארגון הערב, ובעיקר למשפחתי שכל הקושי והתהליכים שעברתי ושעברנו יחד, בסוף עולים למקום אחד של קרבה ואהבה".

נשיא מכללת חמדת הדרום, פרופ' שאול קרקובר, אמר בערב: "אדם הכותב שירה עוסק בגילוי ובחשיפה. הוא מגלה מילים יפות ונדירות, צירופי מילים, אך בתהליך יש גם גילוי עצמי רב מאוד, חשיפה אישית. אנו מתרגשים לחגוג כאן במכללה את האירוע, כי יש לנו משורר! אני מאחל לך שתמשיך ותגלה דברים יפים לך ולעולם כולו".

הרב ד"ר דניאל ניקריטין, ראש החוג לחינוך במכללת חמדת הדרום: "חלומות מופיעים בעיקר בחושך, כי כשטרודים בחיי היומיום, אין פניות להביט על העולם בעין עמוקה יותר ולחלום. הטרדה הזו מטשטשת לנו את החלומות באופן אקטיבי, כי החלום דורש מאמץ. לכן רק בלילה כשאנו קצת יותר חשופים מפציע בנו החלום, וללילה הזה אנו שולחים אנשים אמיצים שיחלמו בעיניים פקוחות גם בשבילנו. בשירים של אהרלה אני מוצא את האומץ להיות בעל חלומות, והם מאפשרים לראות לעומק מעבר ללבושים ולהגנות. החלום שהוא מנגיש אלינו הוא לא חלום ורוד, יש בו גם קוצים וכאב. הם מספרים סיפור כל אחד לעצמו וגם ביחד, על משפחה ועל חברה. אפשר ללכת בשירים, להיכנס לרבדים עמוקים יותר ולמצוא בהם המון אומץ. אנחנו החוקרים מסתכלים על החיים ובוחנים אותם, אבל האמיצים הם אתם המשוררים, אשר חיים את החיים".

המשוררת ד"ר סיון הר-שפי, מרצה לספרות במכללת הרצוג: "בניגוד למה שאנו מכירים, הספר מספר על איש חיל, איש שיש לו נוכחות מלאה כלפי הילדים שלו, שמבקש לעבור יחד תהליכים משותפים. אבל זה עדיין יצור חדש בעולם שבו יש רק אשת חיל, ואם כבר יש איש חיל, הוא חייל. אז מי ישיר שיר הלל לאיש החיל הזה? הוא צריך לשיר לעצמו. אפשר למצוא בו חולשה וכוח, אירוניה וקבלה עצמית, 'הורמוניה'. יש למשפחתך במה להתגאות. אני בטוחה שהספר יעשה דרכו בעולם ויפגע בהרבה לבבות".

וזאת תורת הכאב

וְזֹאת תּוֹרַת הַכְּאֵב
אֱהַב אוֹתוֹ כְּאָב
הַקְרֵב אוֹתוֹ אֵלֶיךָ בְּתוֹדָה
בְּלִי חַטָּאת וּבְלִי אָשָׁם
וּבְלִי שְׁלֵמוּת יְתֵרָה
רַק תֵּן לוֹ לַעֲלוֹת
מָקוֹם לָשֶׁבֶת עַל סִפְּךָ
לְהִתְרַוֵּחַ וּלְהַעֲמִיק שְׁאוֹל
אַל תִּדְחֶה וְאַל תִּדְחַק
אַל תְּדַלֵּל בִּדְבַשׁ
וְאַל תַּחְמִיצֵהוּ בִּשְׁמָרִים מְהִירֵי הֲכָנָה
וְאֶל תְּדַחְלֵל אוֹתוֹ שֶׁיָּעוּף
פָּן יְחַלְחֵל וְיַעֲמִיק חֲדֹר
וְיִפְרֹץ כְּהַר גַּעַשׁ כָּבוּי
שֶׁשּׂוֹרֵף פִּתְאוֹם
אֶת הַשַּׁלְוָה עַל יוֹשְׁבֶיהָ

קפה

יָשַׁבְתִּי לִשְׁתּוֹת מְלוֹא הַסֵּפֶל נִחוּמִים
לִקְרֹא בֵּין הַשּׁוּרוֹת
שֶׁל פַּעַר הָרִצּוּי וְהַמִּצּוּי
הַטְּחִינָה הַקָּשָׁה וְהָרֵיחָנִית
וְהַמִּיָּדִיּוּת הַנְּמַסָּה
לֹא תָּמִיד הִכַּרְתִּי עַצְמִי בַּנֵּס
הַבֻּצִּי, הַחֲמַצְמַץ
שֶׁל אִחוּד הַהֲפָכִים
וּבֵין הַלְּגִימוֹת, בְּשׁוֹךְ הַגַּלִּים
רָאִיתִי בָּבוּאָתִי

 

למידעון חנוכה>>

מתלבטים בפני ההחלטה?

השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם בהקדם עם כל המידע

    חובה למלא שדות המסומנים בכוכבית (*)