fbpx
צור קשר!

דבר תורה לפרשת שופטים

מלכות ומלוכה – למה מתכוונים?

פרשתנו פרשת "שופטים", יש בה את מתכונת הארגון של כל חברה, והיא מונה את רכיבי "העץ הניהולי". שופטים, שוטרים, נביא, מלך, כוהנים. אחת הסוגיות המרכזיות ב"עץ הניהולי", היא הסמכות, האחריות וההיררכיה. בתורה, יסוד ושורש התנהלות הארגון, הוא דבר ה'. דבר ה', שהוא מהנדס העולם, בונה מערכת חברתית שתוכל להתנהל באופן מעשי, נכון, הגון ומתחשב. האדם יש לו את עמדותיו ומחשבותיו בניהול מערכות, ואין ספק שהוא מבקש להשפיע ולנהל את המערכת שהוא מופקד עליה עפ"י הבנתו ואמונתו.

התורה בפרשת "שופטים" קובעת כלל מורכב, חשוב ויסודי לכל חברה. חייבים את בעלי התפקיד לארגון החברה. "שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך", וגם תעשה "ככל אשר יורוך..". האחריות והסמכות שלהם נובעת ממקור הסמכות הגבוה ביותר והוא דבר ה'.

לכן המוסד הגבוה בתורה לענייני משפט וצדק הוא הסנהדרין. הסנהדרין הם אנשים חכמים, נבונים וגדולים בכל מובן והבנה של צדק ומשפט- אבל עפ"י התורה. דבר ה' שהוא יסוד ושורש ההנהגה האמתית בעולם, והרשות לשפוט ולהנהיג היא ממנו ועל פי דרכו.

לכן אומרת התורה, חייבים מבנה ארגוני משפטי – שבקדקודו עומד מלך. רק שיזהר שלא ירגיש את שיגעון הגדלות, וההתעלמות מהלמעלה ממנו.

דווקא מלך, הוא האוטוריטה שבגלל כוחה ועוצמתה, יכולה לנהוג ולהתנהג באופן האידאלי, מתוך ענווה, פשטות והתחשבות, כפי שמתאר ישעיהו הנביא בפרק י'. מהן המידות של המלך, עד שהוא מגיע למדרגה  להריח את הצדק.

מלוכה תלויה במלך. מלך הוא אדם שפועל מתוך סדר האותיות מלך. מ-מוח, ל-לב, כ– כבד.

המוח והשכל קודמים למשכן הרגש, הלב. וכן הרגש קודם למשכן הסיפוק והתאווה- הכבד.

זה הסדר הנכון להתנהלות מנהיגותית. ובסוף: "והיה ה' למלך על כל הארץ".

שבת שלום,

הרב אמור שמעון.

מתלבטים בפני ההחלטה?

השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם בהקדם עם כל המידע

    חובה למלא שדות המסומנים בכוכבית (*)