fbpx
צור קשר!

דבר תורה שבועי: פרשות תזריע מצורע

מאת הרב שמעון אמור, רב המכללה

"כי תבואו אל הארץ" – דבר תורה לכבוד עצמאות.
בפרשותינו "תזריע-מצורע" אנו פוגשים את ענייני טומאה וטהרה. דינים אלה נוגעים לאדם: לגופו, לרכושו, לביתו לבגדיו. התורה רומזת באופן הדרגתי מהחוץ-פנימה עד לגופו של האדם, בנגעים על מצבו הרוחני של האדם. וכאשר התהליך מהחוץ-פנימה פועל, האדם מגיע להכרה – מה משמעות הנגעים ולאן לוקחים אותו.
כאשר התורה מגיעה לנגעי בתים אומרת "כי תבואו אל הארץ ונתתי נגע בבית ארץ אחוזתכם…". רש"י אומר: "בשורה טובה בישר להם…" ומביא את מדרש חז"ל שכאשר העמים הכנענים ישבו בארץ ובמיוחד האמורים, הם טמנו מטמוניות של כסף וזהב בקירות הבית, מקום מחבוא בימים ההם, ואם תרצו  – הכספת דאז. כאשר ישראל נכנסו לארץ והתיישבו בבתיהם, אמר הקב"ה: כיצד בניי ייגלו את המטמוניות? אלא אביא נגע צרעת על הבית, ואז יצטרכו לשבור את מקום הנגע וייגלה המטמון.
שואל הנצ"יב בפרושו "העמק דבר" על אתר: היד ה' תקצר לגלות מטמוניות? האם אין דרכים נוספות לגלות את המטמון? למה ע"י נגע צרעת?
ועונה -כאן התורה מלמדת ומחנכת אותנו מה בניין בית פיזי בארץ, כיצד מפתחים את ארצנו בתשתיותיה. והעניין, כי התורה מבקשת להרוס את הבתים של הכנענים, האמורים וכו', כי אלה בתים שבנו גויים ולאומים בטומאה, ללא טהרה וללא קדושה. אומר הקב"ה: בני לא ישבו ולא ידורו בבתים כאלה. אני מבקש שבני בני ישראל יבנו פיזית את הבתים במו ידיהם, ישראל הם אחזי חומרי הבניין והבונים –לא גויים. ולכן הקב"ה רוצה שבניו ישכנו ויגורו בבתים:
א. שהורסים בניין טמא
ב. מגלים את המטמוניות. אם תרצו אלה הם המשכנתאות לבתים החדשים הטהורים שייבנו ע"י ישראל.
שנזכה גם היום להיות בונים, בונים בידינו את ארצנו,
ואז הבונים הם הבנים המשמחים את ארצנו -אמא אדמה.
חג עצמאות שמח
ושבת שלום.

מתלבטים בפני ההחלטה?

השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם בהקדם עם כל המידע

    חובה למלא שדות המסומנים בכוכבית (*)