fbpx
צור קשר!

האם נחוץ חוק יסוד מדינה יהודית ודמוקרטית? כנס בשיתוף המכון הישראלי לדמוקרטיה

כנס בשיתוף המכון הישראלי לדמוקרטיה

כנס בנושא "האם נחוץ חוק יסוד מדינה יהודית ודמוקרטית" התקיים בחודש האחרון (יוני) במכללה האקדמית חמדת הדרום בהשתתפות אישים רבים ומכובדים. הכנס נולד בעקבות הצעת חוק בנושא זהות המדינה, המונחת בימים אלה על שולחן הכנסת. מכללת חמדת הדרום בשיתוף עם המכון הישראלי לדמוקרטיה הפיקו את הכנס שמטרתו הייתה לדון במספר סוגיות מרכזיות המתעוררות בעקבות השאיפה לקבוע עיגון חוקתי נוסף לזהוּת המדינה כיהודית ודמוקרטית: האם יש צורך בעיגון חוקתי שכזה? אילו הסדרים צריכים להיכלל בו?

הכנס כלל שלושה מושבים: במושב הראשון השתתפו השופטת (בדימוס) דליה דורנר, גב' מייסם ג'לגולי, הרב יצחק לוי ועו"ד לילה מרגלית ודנו בשוויון וזכויות קיבוציות- האם הזכות לשוויון נפגעת כשמדינת ישראל מאופיינת כיהודית, משמעות הזכות לשוויון במדינה דמוקרטית ועוד.

שר החינוך לשעבר ודיקן הסטודנטים במכללת חמדת הדרום, הרב יצחק לוי, ציין כי "הקונפליקטים והמתח ההולך וגובר ביחס שבין יהודית לדמוקרטית בתוך העם היהודי מדאיג. החוק המוצע אינו עניין משפטי אלא עניין ערכי עבור החברה. טרם מצאתי נוסחה שבה הערכים יתאחדו ויהיו הרמוניים האחד עם השני. אנחנו רוצים לחיות ביחד ולכן צריכים ללכת בדרך של ויתורים האחד כלפי השני".

השופטת (בדימוס) דליה דורנר ונשיאת מועצת העיתונות סוברת כי אין סתירה בין יהדות לדמוקרטיה: "כשמגיעים לשאלת נחיצות חוק יסוד, אני סומכת את ידי על הכרזת העצמאות שמאה ועשרים חברי כנסת אינם יכולים לשנות במליאה ואשר יש בה שילוב וסימביוזה בין יהדותה של המדינה לדמוקרטיה… לדעתי אין הדבר פוגע בדמוקרטיה, כי זוהי מטרת קיומה של המדינה והמדינה יכולה לקבוע למי יינתן המפתח. ואכן חוק השבות מעניק את המפתח ליהודים"

לצפייה במושב זה לחצו כאן.

במושב השני השתתפו פרופ' נמרוד אלוני, גב' שירה ברויאר, ד"ר ריקי טסלר ופרופ' אבי לוי ודנו בחינוך לערכי יהדות ודמוקרטיה- אלו תכנים לימודיים דרושים על מנת לחנך בצורה מאוזנת וראויה במדינה יהודית ודמוקרטית?

נשיא המכללה, פרופ' אבי לוי הסביר מהי הסיבה החינוכית לאירוח הכנס במכללה: "כמחנכים חלק מהחובה המקצועית והאתית שלנו היא לפתוח דיון בכל נושא, גם כאשר הוא רגיש וכואב, גם אם אין תשובות. צריך תמיד להכיל בדיון את האחר שיש לו דעות שונות".

לצפייה במושב זה לחצו כאן.

במושב השלישי והמסכם השתתפו מר ישראל הראל, ד"ר בקי קוק, פרופ' מרדכי קמניצר ופרופ' ידידיה שטרן ודנו בכינון חוק יסוד מדינה יהודית ודמוקרטית- עד כמה נחוץ לעגן את זהות המדינה בחוק יסוד ומה ההשלכות של זה? האם כדאי למצוא אלטרנטיבה או שעדיף להמתין לעת בה תהיה חוקה מלאה במדינת ישראל?

סגן נשיא למחקר במכון הישראלי לדמוקרטיה, פרופ' מרדכי קרמניצר אמר "הצעת החוק נראית לי מהלך משונה ולא מובן, שכן אף אחד אינו חולק על היותה של מדינת ישראל מדינת העם היהודי. בעצם העלאת החוק אנחנו דווקא הופכים את הנושא לשנוי במחלוקת. יש פה ניסיון להפוך את המדינה לפחות דמוקרטית, וכן ניסיון לתקוע אצבע בעיניים של הציבור הערבי במדינה. היתרון של החוק הוא אפס, אולם הנזק הוא עצום".

במהלך הכנס הצהיר מר ישראל הראל, ממנסחי הצעת החוק האחרונה בנושא, כי במידה ותהיה הסכמה שמגילת העצמאות תשמש מבוא מחייב לחוקה, הדבר יספק אותו ולא יהיה צורך בחוק.

לצפייה במושב זה לחצו כאן.

הכנס החשוב הותיר רושם רב על המשתתפים, האורחים מבחוץ והסטודנטיות מהמכללה. פרופ' נמרוד אלוני, ראש המכון לחינוך מתקדם בסמינר הקיבוצים הביע את התרשמותו במהלך הדיון מקיום הכנס ואמר כי: "זהו אומץ לב ואני מעריך מאד את המכללה ואת פרופ' אבי לוי שהזמין אותנו, אנשים בעלי דעות שונות, על מנת לנהל דיון בנושא." רקטור המכללה, פרופ' זכריה מדר הוסיף: יש את כל הסיבות לקיים את הדיון בנושא החשוב הזה דווקא כאן במחוז בדרום. נושא הכנס מוצג בסימן שאלה, ואכן הוצגו והושמעו בו דעות שונות ומגוונות".

כתבו על זה בתקשורת:

בשבועון מצב הרוח
במגזין מוצ"ש- מקור ראשון
באתר כיפה
באתר ערוץ 7

מתלבטים בפני ההחלטה?

השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם בהקדם עם כל המידע

    חובה למלא שדות המסומנים בכוכבית (*)