fbpx
צור קשר!

ועידת החינוך של מקור ראשון

"לפתח חוסן": נשיא המכללה בועידת החינוך של מקור ראשון

 

במושב שעסק בשאלה 'האם ניתן לחנך לחוסן לאומי במציאות הישראלית הנוכחית?' הציג נשיא המכללה, פרופ' חיים שקד, את המענה של המכללה האקדמית לחינוך חמדת הדרום: פדגוגיה של חוסן.

פרופ' שקד: אחד התפקידים המרכזיים של נשות ואנשי חינוך זה לפתח ולטפח את החוסן של התלמידות והתלמידים. הסטודנטיות והסטודנטים שלנו, שהם המורות והמורים העתידיים, צריכים לדעת איך אפשר לעשות זאת, באילו כלים ובאילו דרכים אפשר לפתח את החוסן אצל התלמידות והתלמידים.

נשיא המכללה פרופ' חיים שקד נשא ביום רביעי, ב' בכסלו תשפ"א (18 בנובמבר 2020), דברי פתיחה בועידת החינוך הדיגיטלית של מקור ראשון ומרכז ישיבות בני עקיבא, במושב שכותרתו 'לא לעולם חוסן?'. במושב, שהתחיל בשעה 12:10, הציג פרופ' שקד את המשנה החינוכית הייחודית של מכללת חמדת הדרום – "פדגוגיה של חוסן". (לצפייה בדברי הפתיחה של פרופ' חיים שקד – לחצו כאן)

המושב 'לא לעולם חוסן' עסק באיך מגבירים את האמון והאם ניתן לחנך לחוסן לאומי במציאות הישראלית הנוכחית. אלישיב רייכנר, ממקור ראשון, הנחה את המושב והשתתפו בו, נשיא המכללה, פרופ' חיים שקד; הרב יונה גודמן, מנהל חינוכי מרכז יב"ע; ח"כ אופיר סופר, ימינה; איימי פלמור, מנכ"לית משרד המשפטים לשעבר ויואב הלר, מנכ"ל ארגון "מעוז".

בדברי הפתיחה למושב הסביר פרופ' שקד את הפדגוגיה של המכללה: "את כל העשייה שלנו, בהכשרה של נשות ואנשי חינוך, אנחנו עושים תחת הכותרת שנקראת פדגוגיה של חוסן. ומה שאנחנו בעצם טוענים הוא שאחד התפקידים המרכזיים של נשות ואנשי חינוך זה לפתח ולטפח את החוסן של התלמידות והתלמידים. לאנשי חינוך יש הרבה תפקידים: הם מתעסקים בהקניית ידע, מפתחים מיומנויות, וכמובן שהם מחנכים לערכים ומפתחים את הזהות של התלמידים. ובטווח של כל התפקידים האלו, אנחנו מדגישים תפקיד אחד מרכזי – חיזוק החוסן של התלמידים, שהוא הבסיס להרבה תפקידים אחרים. ברגע שיש לך חוסן, אתה יכול להשיג הרבה מטרות חינוכיות אחרות, ערכיות ולימודיות".

נשיא המכללה פרופ' חיים שקד בועידת החינוך הדיגיטלית של מקור ראשון ומרכז ישיבות בני עקיבא

נשיא המכללה פרופ' חיים שקד בועידת החינוך

פרופ' שקד הדגיש את המשמעות של החוסן בהקשר למיקום הגיאוגרפי של המכללה, הקרוב לעוטף עזה, "מרגישים לא פעם את שגרת החירום, יש לנו יש צבע אדום, ממ"דדים, אזעקות ויירוטים. ובתוך האווירה הזאת, מטבע הדברים, בהכרח נוצרים מתחים, פחדים ולחצים". פרופ' שקד הסביר כי התשובה של המכללה למצב הביטחוני באה לידי ביטוי בחינוך, "הסטודנטיות והסטודנטים שלנו, שהם המורות והמורים העתידיים, צריכים להבין שחוסן הוא חלק מהתפקיד שלהם כאנשי חינוך. הם צריכים לדעת איך אפשר לעשות זאת, באילו כלים ובאילו דרכים אפשר לפתח את החוסן אצל התלמידות והתלמידים". 

בנוסף למאפיין הביטחוני, פרופ' שקד התייחס בדבריו גם למאפיינים החברתיים של אזור הדרום. "באזור שלנו, שבו אנחנו פועלים, יש לא מעט תלמידות ותלמידים שבאים ממשפחות או מקהילות ויישובים שהחתך הסוציו-אקונומי שלהם לא גבוה. ואנחנו רוצים שלכל תלמידה ולכל תלמיד יהיה את הסיכוי לעלות במדרג החברתי, בלי קשר לנקודת המוצא, ובלי קשר למקום שממנו הם באים. המטרה היא שהם יוכלו להגיע לכל השכלה שהם רוצים, לכל תעסוקה שהם רוצים, ולכל רמת הכנסה שהם רוצים". שקד הוסיף והסביר כי, "בשביל זה צריך חוסן, כדי שהתלמידות והתלמידים באזור שלנו יוכלו לממש את הפוטנציאל שלהם. להגשים את עצמם, לחלום בגדול, להציב לעצמם מטרות ולהגיע רחוק".

בהמשך דבריו, התייחס פרופ' שקד גם לתקופה הנוכחית, להתמודדות עם מגפת הקורונה: "בתקופת הקורונה הדברים התחזקו הרבה יותר. כדי להתמודד עם מגפה רחבת היקף שהיא מסכנת חיים, כדי להתמודד ולהמשיך לתפקד מבחינה לימודית, התלמידות והתלמידים חייבים חוסן. הם צריכים לדעת להיות לומדים עצמאיים, והם צריכים לדעת לקחת אחריות על הלמידה שלהם. ורק חוסן יאפשר להם לעשות את זה".

ועידת החינוך הדיגיטלית של מקור ראשון ומרכז ישיבות בני עקיבא, שהתחילה ביום שני (כ"ט במרחשוון – 16 בנובמבר), הסתיימה ביום רביעי (ב' בכסלו – 18 בנובמבר). מוזמנים ומוזמנות לצפות בוועידה המקוונת בדף הפייסבוק של מקור ראשון.

ביום שני, היום הראשון של ועידת החינוך, ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא דברי פתיחה ואמר כי "החינוך הוא נשמת אפינו, בכל עת, גם בזמן מגפת הקורונה. ולכן אני גאה על כך שהובלנו בשבוע שעבר את תקצוב מוסדות החינוך של הציונות הדתית. אנחנו הוספנו את זה כמובן לתקצוב פעילות השירות הלאומי, תנועות נוער, מכינות קדם צבאיות, אבל החדשות האמיתיות הן שזה לא סקטוריאלי. אנחנו לא זקוקים למפלגה כזאת או מפלגה אחרת שתלחץ עלינו, אנחנו מאמינים בזה, כחלק מהמורשת של כל עם ישראל. אני מחזק את המורות והמורים, המחנכות והמחנכים, שממשיכים ללמד את דור העתיד שלנו למרות כל הקשיים. הצוותים הרפואיים שלנו נלחמים בחזית הבריאות, ואתם נלחמים בחזית החינוך, ואתם עושים עבודה מצוינת. אני מצדיע לכם".

לסדר היום ומידע נוסף  – לחצו כאן

 

מתלבטים בפני ההחלטה?

השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם בהקדם עם כל המידע

    חובה למלא שדות המסומנים בכוכבית (*)