fbpx
צור קשר!

רשמים מהשטח: הכשרה מעשית במכללה לחינוך והוראה חמדת הדרום

התנסות בהוראה במהלך שלוש השנים הראשונות של הלימודים, במכללה לחינוך והוראה חמדת הדרום, היא לב ההכשרה המקצועית של המורה. הסטודנטיות והסטודנטים (להלן הסטודנטים) הלומדים במכללת חמדת הדרום מתנסים בהוראה אחת לשבוע בבתי ספר וגנים מאמנים, כל אחד בהתאם להתמחותו. בנוסף להתנסות בהוראה, בכל סמסטר מתקיים "שבוע עבודה מעשית מרוכזת" המאפשר לסטודנטים לשמש כחלק מהצוות החינוכי של בית הספר.

להלן שתי דוגמאות ללמידה והוראה של סטודנטיות מהשבועיים האחרונים:

שמיטה במתמטיקה

3

במסגרת שבוע עבודה מעשית, סטודנטיות מהמכללה לחינוך והוראה חמדת הדרום, המתמחות במתמטיקה, מדעים, ספרות וחינוך מיוחד יזמו וארגנו מרכזי למידה ייחודיים בנושא השמיטה לתלמידים בבתי הספר "תורני מדעי", "הרוא"ה" ו"תורני חדש" שבעיר שדרות. מרכזי הלמידה כללו מגוון רחב של פעילויות הדורשות חשיבה מהתלמידים ומהוות למידה משמעותית וחווייתית.

מרכזי הלמידה עסקו בנושא שנת השמיטה: שמיטה בשפה העברית ושמיטה במתמטיקה. כמו כן, מרכזי הלמידה כללו תחנות שונות בהם רוכזו חומרי הוראה-למידה דוגמת לוחות משחק, כרטיסיות ועוד.

1

התלמידים קיבלו משימות ללמידה עצמאית ולמידת עמיתים בזוגות ובקבוצות על פי רמות קושי שונות.

מרכזי הלמידה נמשכו גם במהלך ההפסקות תוך הנחייה וסיוע של הסטודנטיות ולמידה משותפת. הצוות החינוכי של בית הספר והתלמידים הודו לסטודנטיות של מכללת חמדת הדרום על ההשקעה והמאמץ ועל החוויה הלימודית שסיפקו ביום זה. זה המקום להודות למדריכה הפדגוגית גב' אודליה שלום שמלווה את הסטודנטיות במהלך השנה.

השפה העברית ואליעזר בן יהודה

קארין פרץ, סטודנטית שנה א' במכללה לחינוך והוראה חמדת הדרום, המתמחה במקרא וספרות לחטיבת הביניים, מבצעת את ההתנסות בהוראה בבית הספר "נאות אברהם" בבאר שבע. לאחרונה היא העבירה שיעור מיוחד הראוי לשבח בנושא אליעזר בן יהודה ומלחמת השפות.

המדריכה הפדגוגית גב' הדס שלם מספרת כי בפתיחת השיעור הסטודנטית נכנסה לכיתה כשהיא מחופשת לאליעזר בן יהודה והציגה את קורות חייו בגוף ראשון, במקביל התלמידות התבקשו למלא את המילים החסרות אודות קורות חייו של אליעזר בן יהודה בטקסט שחולק להן מראש.

חווית הלמידה נמשכה כאשר הכיתה חולקה לארבע קבוצות שהתבקשו להציג את עמדתם (בתחפושת ולבוש מתאים) בנוגע למשנתו של אליעזר בן יהודה על פי קטעי מקורות של מתנגדים או תומכים בחידוש השפה העברית. לסיכום השיעור צפו בסרטון קצר המתאר את דמותו של אליעזר בן יהודה.

לאחר קארין, הסטודנטית נעה סבג העבירה שיעור נוסף (בתיאום ביניהן) בנושא השפה העברית תוך התמקדות ב"חידוש השפה מול המצאה" והיכרות עם מילים שאליעזר בן יהודה חידש. במהלך השיעור עודדה הסטודנטית לקרוא את הספר "הבכור לבית אב"י" וסיימה במשחק חוויתי שסיכם את נושא חידוש השפה העברית.

התלמידות נהנו מאוד ונראה כי את משנתו של אליעזר בן יהודה הן תזכרנה לאורך זמן.

להתרשמות נוספת מפעילותה של המכללה בתחום ההכשרה המעשית קראו את המאמרים הבאים

מתלבטים בפני ההחלטה?

השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם בהקדם עם כל המידע

    חובה למלא שדות המסומנים בכוכבית (*)