fbpx
צור קשר!

תורה ומדע והקשר ביניהם

מאת פרופ' אבי לוי

"הקודש מעורב בחול בלא סדר. קשה לדעת מהו חול ומהו קודש וזה מביא להתנגדות ביניהם. צריך לברר לכל אחד את גבולו ומתי עליהם להתאחד לטובת הבניין השלם" (מאמרי הראי"ה, 408).

הרב קוק טבע שני מונחים: "החול והקודש". לדבריו החול והקודש ירדו לעולם כהוויה אחת, כך שההפרדה בין "חול" לבין "קודש" היא רק לפי ההסתכלות והמגבלות שלנו כבני אדם. החול שבקודש והקודש שבחול הם כולם עולמו של ה' ותפקידנו למצוא ולגלות אותם ואת הגבול ביניהם.

"הקודש שבחול, שירד לתוך החולין- הוא יותר נשגב מן הקודש שבקודש, אלא שהוא מסתתר הרבה…" (אורות, פ"ה).

כמה דרכים להביט על היחס שבין תורה ומדע:

  • קיימת סתירה בין המדע והתורה ואז לקבוע שכמובן התורה אמת והמדע לא.
  • כנ"ל, אבל המדע אמת וח"ו התורה לא.
  • לומר שיש התאמה מוחלטת בין התורה והמדע ואז מחפשים ומביאים ראיות וסימוכין ממדרשים וקבלה, שאכן מוצאים בהם עמדות ודעות התומכות בגישות המדע כמו קדמוניות העולם ומוצא האדם ועוד.
  • קיימת התאמה בין תורה ומדע אבל תיאוריות, כמו קדמוניות העולם ומוצא האדם, לא נכונות ולא מדויקות ומביאים ראיות לכך גם מהמדע עצמו.

חיפוש הקשר בין תורה ומדע לאורך השנים

העניין הוא שהתורה אינה מדע. גם אם אנו מוצאים התייחסות או היגדים מדעיים, הם שם רק כדי לבחון שאלות הלכתיות וכדו'. שאלות המדע הן לא מעניינה של התורה, אלא רק השתמעות הדברים.
המדע עוסק במרץ רב למצוא יסוד אחדותי לטבע וליקום ולחוקיו, מעין חוקיות אחידה, שתסביר עולמות שונים גם של המדע.

מדענים בכל הדורות ניסו למצוא תיאוריה מכלילה ומקיפה כזו, החל מניוטון וכלה במאמצים שעושים פיסיקאים רבים בימינו המנסים לשכלל את שיטתו של איינשטיין, להציע תיאוריות חדשות כמו: תורת המיתרים והקוואנטים ועתה עם בניית מאיץ החלקיקים הענק בז'נבה וגילוי הביז'ון הולכת ומתגבשת תיאוריה כזו.

זה בדיוק מתאים לגישה האמונית שלנו, שהרי לא יתכן שמי שברא את העולם ונתן את התורה, לא יהיה בעולמו חיבור בין עולמות וגם בין תורתו.

כפי הנראה, גישת הרב קוק היא הקרובה ביותר לתפיסות אלו. התורה והמדע הן שתי גישות היוצאות מהנחות שונות ולכן לא יכולות לסתור זו את זו, אבל יש קשר בין המדע ובין התורה.

אפילו לגישה האבולוציונית השתקפות בתפיסות יהודיות, כפי שמופיע בקבלה, שהייתה התפתחות הדרגתית של ה"יש", אך נזכור שגם אם יתברר שתורת האבולוציה לא נכונה- אנו לא נפסיק להאמין בתפיסות התורה. בזוהר, בפרשת וארא, כתוב שבשנת שש מאות לאלף השלישי תהיה התפרצות חוכמה בעולם. ואכן, ההתפתחות הטכנולוגית והמדעית, ב-180-200 השנים האחרונות, היא אדירה. כך יוצא, שמעשה בראשית וחוקי הטבע הולכים יותר ויותר ונעשים "חכמה גלויה", כדברי הרב קוק.

תורה ומדע במכללת חמדת הדרום

במכללת חמדת הדרום עוסקים בנושא זה כל השנים, במסגרת שני קורסים. האחד, בתואר הראשון והשני, בתואר השני. הסטודנטיות עוסקות בפילוסופיה של המדע והיחס של התורה, אבל בעיקר בדיון ולימוד סוגיות חדשות הנובעות מטכנולוגיות וחידושים מדעיים עכשוויים והדילמות שיוצרות בחיי האנושות באופן כללי ביום-יום, כיום ובעתיד, ובהקשר לכך גם ההשתמעות לאדם שומר מצוות. סוגיות כמו ממשק מח-מחשב וקיום מצוות, הפיסיקה של העתיד, קיום מצוות בעולם של מוליכי-על, התייחסות ההלכה לטכנולוגיות חדישות בגינקולוגיה ורפואה, ועוד ועוד.

כנס תורה ומדע ה22 מתארח השנה במכללת 'חמדת הדרום'. בכנס ידונו בעשרות סוגיות כאלו ואחרות.

למעבר לאתר הכנס, לחצו כאן.

מתלבטים בפני ההחלטה?

השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם בהקדם עם כל המידע

    חובה למלא שדות המסומנים בכוכבית (*)