fbpx
צור קשר!

חינוך מדעי מחוץ לאולמי ההרצאות

מתוך מגמה להפגיש את הסטודנטים עם מכוני מחקר חדשניים העוסקים בביוטכנולוגיה, יזמה ד"ר אילה רביב שני סיורים מרתקים לסטודנטים בקורס בו עוסקים בסוגיות בביוטכנולוגיה.

  1. סיור למכון וולקני בבית דגן (בשיתוף עם ד"ר ז'אנט טלמון, גם היא מרצה בחמדת הדרום) – מכון למחקר חקלאי.
  2. סיור למכון הלאומי לביוטכנולוגיה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב בראשותה של פרופ' ורדה שושן-ברמץ.

בסיור הראשון, שמעו הסטודנטיות הרצאה מפי חוקרת העוסקת בהנדסה גנטית של צמחים, והתנסו בעצמן בטכניקות של ביולוגיה מולקולרית והנדסה גנטית. הסטודנטיות אף סיירו במכון העוסק בפיתוח שיטות לטיפול בתוצרת חקלאית לאחר הקטיף, ופגשו שם טכנולוגיות חדשניות המיועדות להארכת חיי המדף של הפרי והירק.

לסיור השני הצטרפו סטודנטיות מצטיינות למדעים הלומדות בחמדת הדרום לתואר ראשון בחינוך מדעי. המארחת הייתה פרופ' ורדה שושן-ברמץ, שאף נתנה הרצאה מרתקת לסטודנטיות והציגה בפניהן את המכון הלאומי לביוטכנולוגיה על יכולותיו והישגיו המחקריים. ) על פרופ' שושן-ברמץ וחברותה במועצה האקדמית של חמדת הדרום – ראו במידעון 'לקראת שנת תשע"ט').

הסטודנטיות סיירו באוניברסיטה גם במכון המחקר לננוטכנולוגיה שם הרצתה להן ד"ר אפרת פורטי והציגה להן את מיקרוסקופ האלקטרונים הסורק. לאחר מכן ביקרו משתתפות הסיור במכון חוסידמן שהינו המרכז היחידי בדרום הארץ לנוער שוחר מדע. כמורות פעילות ומורות לעתיד, הביקור וההתנסות במרכז חוסידמן היו מעשירים מאוד.  ד"ר עדנה נהון הלהיבה את הסטודנטיות בפעילות חינוכית-מדעית וד"ר ציונה אלקיים הציגה את פעילותו החינוכית החשובה של המרכז.

מלבד התכנים המדעיים שנלמדו בסיור, חשוב לציין גם את התרומה הערכית הגדולה שנתרמו הסטודנטיות מהמפגש עם הדרך והחזון שהציגו להן פרופ' שושן-ברמץ ועמיתותיה, מתוך גאווה גדולה בהישגים המדעיים של חוקרי הנגב.  חשיבות הביקור נבעה ללא ספק גם מהאמונה הגדולה שניטעה בסטודנטיות לגבי יכולותיהן הן להשיג ולהתקדם בחינוך ובאקדמיה.

נוסיף שגם המרצות מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב הביעו התפעלות מרמת הסטודנטיות ומהרוח המתלהבת שלהן לעסוק במדע.

רעיה כהן, סטודנטית לתואר שני, מתארת בהתפעלות: "את הסיור הנחתה לא אחרת מאשר החוקרת הדגולה פרופ' ורדה שושן-ברמץ, שעוסקת בין היתר בחקר מחלת הסרטן. לאחר שסיפרה בקצרה מהיכן ואיך הגיעה למה שהגיעה, צפינו בממצאי ניסויים שערכו במכון במסגרת חקר המחלה, ואלה הפיחו בנו תקוות גדולות. בסיום ההרצאה עודדה אותנו לחקור, לשאול ולברר תמיד, ולנסות להעניק לתלמידים את התפיסה המדעית של "צא ולמד".

בהמשך היום צפינו במעבדות חדישות ונפגשנו עם החוקרים עצמם, שמבצעים את המחקרים, כל אחד לפי תחומו. זכינו לשמוע מהם מעט ולשאול שאלות שעניינו אותנו. בסוף היום נערכה לכבודנו סדנה על ידי מרצה שמלמדת גם במכללה שלנו, ד"ר עדנה נהון, מרצה ממש אנרגטית וכיפית, שהדגימה שימוש בטכנולוגיות המתקדמות – PCR וקריספר – בצורה שהנגישה אותן לנו. תוך כדי ההדגמה קבלנו רעיונות לדרכי הוראת המדעים בכיתה. היום היה אמנם עמוס אך חוויתי ומעשיר מאוד! אשרינו שזכינו למרצים שמגדילים ראש ונותנים לנו לחוות את המדעים מכיוונים שונים. תודה רבה!!"

מתלבטים בפני ההחלטה?

השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם בהקדם עם כל המידע

    חובה למלא שדות המסומנים בכוכבית (*)