fbpx
צור קשר!

חמ"ד של דיבור – הכשרת סטודנטיות להוראה בנושא ערכים

"חמ"ד של דיבור" הוא אחד מיעדי הערכים של חמ"ד לשנת לימודים זו, ובמסגרתו מתרכזים בתי-הספר של החמ"ד במיזמים חינוכיים לשמירת הלשון והימנעות מלשון הרע.

כחלק מהגישה הכוללת להטמעת ערכים בהכשרה המעשית במקיף ב' באשקלון, החליטה מכללת "חמדת הדרום"  בשיתוף הסטודנטיות, להתרכז בפן העכשווי של ערכים אלו באמצעות מיזם שיעסוק בהתנהלות המילולית של התלמידים ברשת ומחוצה לה. מלבד העובדה שבסביבה זו מתרכזים חיי החברה של התלמידים בימינו, הרי שהחשיפה המוגברת לניו-מדיה הביאה גם לגידול בחוויות האלימות המילולית והפיזית אליהן נחשפים התלמידים, כגון חרמות ופגיעה ברשת.

שלבי המיזם

בתחילה התקיימה פגישה ראשונית בנושא עם מנהלת חטיבת הביניים בבית-הספר, הגב' אליס מורסיאנו, בפגישה זו הועלה רעיון המיזם. הגב' מורסיאנו נרתמה לרעיון ובחרה עבורו צוות מורים מוביל ממגוון תחומי דעת רלבנטיים, כגון- אומנות, ספרות, תנ"ך ולשון, כאשר צוות זה יסייע בגיבוש התוכנית ובחיבור של הסטודנטיות לכיתות המתאימות בבית-הספר.
בשלב הבא, התקיימה פגישה עם הצוות המוביל מבית-הספר כדי לפתח את הרעיון לכדי מעשה. חברי הצוות המוביל בנו תוכנית ראשונית להתנהלות השיח עם הסטודנטיות, כל אחד בתחומו.
לאחר מכן התקיים מפגש סיעור מוחין משותף שבו השתתפו הצוות המוביל מטעם בית-הספר, המד"פיות והסטודנטיות לצורך סיעור מוחין בנושא הפעלת התוכנית בכיתות, תוכנית כמעשית.
אחרי שלבים אלו הגיע השלב המעשי- גיבוש התוכנית, שבו נבנתה התוכנית המעשית, כולל חומרי למידה, בשיתוף הצוות המוביל והסטודנטיות. משגובשה התוכנית, הכשירו הסטודנטיות את תלמידי כיתה ח'8 בבית-הספר להפעיל את כל תלמידי חטיבת-הביניים בבית-הספר.

הפעלת המיזם

התלמידים הפעילו את התוכנית בהנחייתן של הסטודנטיות ובפיקוחם של הצוות המוביל והמד"פיות. התלמידים הפגינו עניין ומעורבות משמעותיים. הטמעת התוכנית על-ידי הסטודנטיות הורגשה בכל כיתות חטיבת-הביניים, כאשר התלמידים נהנו מאוד מהתכנים ומהחדשנות הפדגוגית שהובילו הסטודנטיות.
נערך דיון לפעילות המשך ובו הוחלט  על דרכי פעולה ספציפיות המתאימות לכל כיתה. כך, למשל, הפעילות בכיתה ח'7 תתמקד בשפה נקייה, בעוד שבכיתה ט'7 (ח"מ) תתמקד הפעילות בנושא אלימות ברשת. עוד הוחלט כי יתקיים שיתוף פעולה שכבתי כאשר במסגרת התוכנית המובנית של משרד החינוך והסטודנטיות הן תעברנה שיעורים בנושא בכיתות בהדרכתה של יועצת בית-הספר.

מתלבטים בפני ההחלטה?

השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם בהקדם עם כל המידע

    חובה למלא שדות המסומנים בכוכבית (*)