הסטודנטיות ביום העיון
הסטודנטיות ביום העיוןצילום: דוברות חמדת הדרום

יותר מ-100 סטודנטיות להוראה במכללה האקדמית לחינוך חמדת הדרום, השתתפו ביום עיון לקראת היציאה לעבודה מעשית בבתי הספר.

יום העיון נערך בסימן 70 שנה למדינת ישראל והתמקד במשנת החמ"ד, במסגרתו ישתלבו רבות מהתלמידות.

הסטודנטיות שסיימו שנה ג' בלימודים ויוצאות מהשלב העיוני בהכשרתן המתקיים בין כותלי המכללה, לשלב ההתנסות המעשית בבתי הספר ובשכבות הגיל השונות, עסקו במהלך היום בדילמות חינוכיות ובאתגרים מהווי הלימודים בבתי הספר ובגנים, בהם יתקלו במהלך עבודתן.

הדיונים שהתנהלו סביב שולחנות עגולים בהנחיית המדריכות הפדגוגיות, נסובו על החינוך בחמ"ד כפי שהסטודנטיות תופסות אותו. במהלך היום נערך פאנל עם מנהלות בתי ספר על זווית ראייתן את האתגרים החינוכיים שעומדים לפניהן ועל התמודדות איתם.

ביום העיון השתתף שר החינוך לשעבר ויו"ר הוועד המנהל של המכללה הרב יצחק לוי, שדיבר עם המורות לעתיד על מטרות החינוך הדתי, על האחריות הקדושה של הסטודנטיות בחינוך התלמידים, על ההזדמנות שניתנה להן לעצב את דור העתיד ועל האתגרים החינוכיים המצפים להן.

הרב נתן לבנות את ברכת הדרך והדגיש כי, "תלמידים הם לא חפצים. הם אנשים קטנים בעלי נפש ונשמה, ואם אנו רוצים להשפיע עליהם אנחנו חייבים להיקשר אליהם באופן נפשי, רק כך נצליח ללמד ולחנך".

סגנית נשיא מכללת חמדת הדרום, ד"ר צביה בר שלום, בירכה את הנוכחות על הישגיהן והסבירה את החשיבות בחשבון נפש חינוכי. "הדוגמה האישית היא הכלי הבסיסי לכל איש הוראה, התנהגותנו צפויה להפוך לנורמה התנהגותית אצל התלמיד ולכן עלינו לשמור על איפוק והתנהגות נאותה לכל אורך הדרך. תלמיד יכול להפריע ולהתחצף, אך כאשר הוא מתנצל ומתנהג כראוי סולחים לו וממשיכים הלאה. כמורים, העוסקים בדיני נפשות אין את הפריבילגיה לטעות, מורה שעולבת בילד ברגע של חולשה גורמת לתלמיד לצלקת לכל החיים. מאיש חינוך מנהיג יש דרישות גבוהות יותר, הוא חייב לנהוג בדרך הנכונה".

"היה יום פורה, מעשיר ומוצלח עד מאוד", אמר רכז ההדרכה במכללה ומרכז תוכנית רג"ב, שי מאמו, יזם והוביל את יום העיון, "נמשיך לקדם את הלמידה סביב שולחנות עגולים המהווים במה חשובה לסטודנטיות להתבטא ולקיים שיחה פתוחה באווירה של שותפות, תוך שהן יכולות להביע את האני האישי והמקצועי שלהן. האוכלוסיות בחמ"ד מגוונות ושונות ולכן חשוב לנו לאפשר שיח של דעות והשקפות שונות המקדמות שלם הגדול מסך חלקיו".

"העיסוק בחזון החמ"ד הוא חלק בבירור הדרך של החינוך הדתי – מה קיים ויש לשמר ולחזק, מה יש לשפר, אילו דברים להסיר ולשרש ובעיקר לחשוב מה חסר בחינוך שלנו שניתן לאמץ מזולתנו. חשבון נפש חינוכי זה המתקיים מעת לעת הוא חשוב למחנכים השואפים להיות קשובים לתלמידים, למציאות ולקדם את האמת החינוכית", מסכם מאמו.