fbpx
צור קשר!

"מסע אל צמחי המרפא": הרצאה ייחודית במכללה לחינוך חמדת הדרום

צמחי מרפא 1

במסגרת בימת חמדת הגיעה פרופ' זהרה יניב למכללה לחינוך חמדת הדרום והרצתה בנושא "מסע אל צמחי המרפא". ההרצאה התקיימה במסגרת מפגש בימת חמדת לחודש שבט.

זהרה יניב היא פרופ' אמריטוס באוניברסיטה העברית בירושלים, מומחית בינלאומית, חוקרת ומרצה בתחום צמחי מרפא. בעבר הייתה חוקרת בכירה במנהל המחקר החקלאי-מכון וולקני וכיום היא חברה בוועד המנהל של העמותה הישראלית לצמחי מרפא- עיל"ם וחברת המועצה האקדמית של המכללה לחינוך חמדת הדרום.

את האירוע פתח פרופ' אבי לוי נשיא המכללה לחינוך חמדת הדרום, אשר נשא דברים לכבוד ט"ו בשבט. דבריו עסקו בשאלה מדוע אנו קושרים את ט"ו בשבט לצמחיית ארץ ישראל ולחגיגה של נטיעות. הרי המקור לט"ו בשבט הוא מקור הלכתי- ערלה, ראש השנה לאילנות. ההסבר לכך קשור לזמן שבו עם ישראל שהה בגלות וכמהה ונקשר לארץ ישראל ואדמתה- דבר שהתבטא בעיסוק בצמחים, נטיעות עצים וכמובן שבעת המינים המיוחדים לארץ ישראל.

לצפייה במצגת ההרצאה, לחצו כאן (פורמט pdf).

עיקרי הרצאתה של פרופ' זהרה יניב

הרצאתה של פרופ' זהרה יניב העניקה לסטודנטיות הלומדות לתואר ראשון במכללה לחינוך חמדת הדרום, הצצה לעולם המופלא של צמחי המרפא. ההרצאה שילבה את הפן המדעי והסיפורי בנושא:

הביקוש לצמחי מרפא

בשנים האחרונות אנו עדים לביקוש הגובר לצמחי מרפא. מדוע? ניתן להניח כי זה חלק ממגמה כללית של "טרנד החזרה לטבע", אולי ניתן להסביר זאת עקב חולשה של הרפואה הקונבנציונאלית, תופעות הלוואי מהתרופות ואולי חשש מפני מגפות שנכחדו אשר חוזרות.

דרכי חיפוש ידע על צמחי מרפא

המחקר והחיפוש אחר צמחי מרפא יכול להיות ממוקד- דוגמת החיפוש אחר תרופות אנטי סרטניות. במחקר ממוקד אוספים צמחים רבים מכל העולם ועושים להם מיצוי (מימי/ אלכוהולי וכו), ומנסים זאת על בע"ח או על תאים חיים.
המחקר והחיפוש יכול להישען על מקורות עתיקים או מחקר אתנובוטרי- בו הולכים לקהילה, מתשאלים אותם אודות המסורות שלהם, והצמחים שהם מצביעים עליהם משמשים למחקר בצירוף המידע שנאסף.

הספר "צמחי המרפא של ארץ ישראל"

הספר צמחי המרפא של ארץ ישראל (לחצו למיקומו בספריית המכללה) נכתב על ידי דן פלביץ וזהרה יניב והוא דוגמא למחקר אתנובוטרי- מחקר המבוסס על מסורות שנאספו.
פרופ' יניב הציגה את מסקנות המחקר שלה ואת תורת סימני החתימות.

איש הרפואה הקדום

ה"הילר"- רופא עשבים במצרים, היה איש רפואה קדום שידע לאבחן מחלות (דיאגנוסטיקה), הוא הכיר צמחים (היה בוטנאי), והוא גם שימש כ"פסיכולוג" כי הוא העניק לחולה אמונה, הוא גם עסק בכשפים ובטקסים מאגיים.
פרופ' יניב דיברה על חשיבותו של שם הצמח, מקום גידולו ותקופת האיסוף שלו.
בהקשר זה חשוב לדעת כי חלק בלתי נפרד מהריפוי, זה כוחה של האמונה בתהליך הריפוי, "חלק אפור" שהרפואה המדעית לא יכולה להסביר אותו.
פרופ' יניב הציגה בפני הסטודנטיות מסורות שונות מרחבי העולם שקיימות עד היום. ביניהן:

  • עץ הקוקה- הקוקאין שגדל בדרום אמריקה והיו לועסים את עליו.
  • הג'ינסינג- אדפטוגן. צמח של סינים ששורשו דומה לגוף האדם.
  • צמח הזיכרון-"גינקו בילובה" הוא צמח שמקורו בסין.
  • שיקוי נחשים- שיקוי לשתיה שמקורו בסין ומשמש לרפואת עצמות.
  • פרג האופיום- מקורו בהודו ומכיל את המורפין- נחשב למשכך הכאבים הטוב בעולם וגידולו מלווה בפיקוח.
  • קנביס- הוא צמח שמקורו בהודו. בהקשר זה חשוב לציין כי המריחואנה והחשיש הם אבקת הפרחים שבצמח.

מפגשי בימת חמדת במכללה לחינוך חמדת הדרום

צמחי מרפא 2 (1)

המכללה לחינוך חמדת הדרום מקיימת מדי חודש מפגש "בימת חמדת" לכל הסטודנטיות של תואר ראשון בשנים א-ד. מפגשים אלה כוללים הרצאות אורח, שיעורים כלליים של נשיא המכללה או רב המכללה, פעילות של אגודת הסטודנטיות, קולקויום מחקרי (הצגת מחקרים של מרצים וסטודנטיות), פעילות לקראת אירועים (כמו יום ירושלים וכדו') ועוד.

מטרת מפגשי "בימת חמדת" היא להרחיב ולהעשיר את דעתן של הסטודנטיות בתחומי ידע שונים. בוגרות המכללה לחינוך חמדת הדרום מסיימות את לימודיהן עם ידע מגוון ומעודכן בנוסף לתחום ההתמחות הספציפית אותו הן לומדות.

מתלבטים בפני ההחלטה?

השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם בהקדם עם כל המידע

    חובה למלא שדות המסומנים בכוכבית (*)