fbpx
צור קשר!

מענק מחקר יוקרתי

מפתיע, מייקר ומשמח. ד"ר מנחם כ"ץ, ראש החוג לתורה שבעל פה במכללת חמדת הדרום, ובנו של הרב הראשי לשעבר של העיר באר שבע, זכה במענק מחקר יוקרתי בסך 540,000 ש"ח לשלוש שנים מטעם הקרן הלאומית למדע, לצורך ניהול מחקר בנושא "תלמוד ירושלמי מסכת יבמות – מהדורה מדעית דיגיטלית". ברכות לד"ר כ"ץ על ההישג הייחודי המפאר את המכללה כולה.

התלמוד הירושלמי הוא מן החיבורים המרכזיים של חז"ל והוא חשוב במיוחד ללומדי בית המדרש ולחוקרים בין היתר בשל תקופת עריכתו. זהו החיבור האמוראי הראשון וקודמים לו רק החיבורים התנאיים. מאפיין בולט בו הוא לשונו התמציתית והסתומה (ולעיתים קרובות אף המשובשת), שהקשתה על חוקרים ולומדים רבים לעמוד על ניסוחו ועל ביאורו. חסרונה של מהדורה מדעית של החיבור הורגש היטב, ורק לאחרונה הוציא ד"ר כ"ץ לאור מהדורה מדעית ראשונה מסוגה של מסכת קידושין מהתלמוד ירושלמי (יד יצחק בן צבי, תשע"ו). עבודה ראשונית זו משמשת גם תבנית למהדורות עתידיות של מסכתות נוספות.

מחקרו הנוכחי של ד"ר כ"ץ מבקש להמשיך במשימת ההדרת התלמוד הירושלמי אל מסכת נוספת, מסכת יבמות, אך מקדם את הדברים מעבר לכך, אל הממד הדיגיטלי. במחקר זה מתעתד ד"ר כ"ץ לגייס את ניסיונו רב-השנים בפרויקטים דיגיטליים של ספרות חז"ל ולשלב אותו עם ניסיונו בההדרת התלמוד הירושלמי. מהדורה דיגיטלית תאפשר להשתמש בכלים רבי-העוצמה של המחשב לצורך הצגה דינמית ומותאמת אישית של המסכת, נוסחיה השונים, סימון מאפייניה הספרותיים ועוד.

הקרן הלאומית למדע היא הגוף הציבורי המרכזי התומך במחקר בסיסי במדינת ישראל ומקדם אותו. הקרן תומכת במחקרים על בסיס שיפוט עמיתים תחרותי המתייחס למצוינות המדעית של הצעת המחקר. את ההצעה של ד"ר כ"ץ סקרו ארבעה מומחים שונים מהארץ ומחו"ל שהמליצו כולם בחום על אישורה. מבין דברי המומחים: "יש צורך מדעי ואפילו לאומי להוציא לאור מהדורה מדעית של כל התלמוד הירושלמי… המהדורה היא מקורית וחדשנית… ד"ר מנחם כ"ץ הוא החוקר האידיאלי לבצע את המחקר הזה". "זוהי בקשה מצוינת, העשויה לבצע 'קפיצת מדרגה' של ההדרת מסכת מן הירושלמי ושל מקורות חז"ל באופן כללי". "זהו רעיון חדשני, אף במידה מסוימת נועז, וגלום בו פוטנציאל מאוד משמעותי היכול לסייע באופן ניכר למעיין".

ד"ר מנחם כ"ץ נמנה על קבוצה קטנה ביותר של מרצים ממכללות לחינוך שזכו אי פעם במענק מחקר כה משמעותי מהקרן הלאומית למדע. בדרכו המיוחדת ממשיך ד"ר מנחם כ"ץ את המורשת שקיבל מאביו, הרב אליהו כ"ץ זצ"ל, הרב הראשי של באר שבע, לשלב תורה ומדע, שילוב התורם הן לתורה והן למדע.

מכללת חמדת הדרום גאה ב ד"ר מנחם כ"ץ, מרצה ותיק וראש החוג לתושב"ע בשנים האחרונות, ומאחלת לו הצלחה רבה בביצוע המחקר ובהוצאתה לאור של המהדורה הנכספת שתשפיע רבות על עולם לימוד הירושלמי.

חזרה למידעון>>

מתלבטים בפני ההחלטה?

השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם בהקדם עם כל המידע

    חובה למלא שדות המסומנים בכוכבית (*)