fbpx
צור קשר!

"מרגשת העובדה שאת יודעת שהשתתפת במחקר שתרם רבות לחקלאות"

מודל לשיתוף פעולה מחקרי מתקיים בין המכון למחקר ופיתוח (מו"פ קטיף), לבין סטודנטיות במכללה האקדמית לחינוך חמדת הדרום | הד העיר

ד"ר עירית רוטמן, מרצה להוראת המדעים במכללת חמדת הדרום ומנהלת שיתוף הפעולה המחקרי במכללה בשיתוף החוקרים ד"ר אלי צעדי וד"ר שלמה שריג ממנהל המחקר החקלאי – מרכז גילת בשיתוף עם הסטודנטיות בחוג למדעים במכללת חמדת הדרום- תהילה זבולון, נטלי גבסו, ורוויה כהן כתבה מאמר מדעי בשם: "מודל לשת"פ מחקרי בין מחקר ופיתוח לבין מכללה להכשרת מורים, במסגרת סמינריון מכללתי במדעים".

מאמרה של ד"ר רוטמן מציג מודל של שיתוף פעולה בין המכון למחקר ופיתוח (מו"פ קטיף) ומכון גילת, לבין חמדת הדרום במסגרת הקורס: "סמינריון מחקרי במדעים". המטרה העיקרית של שיתוף הפעולה הייתה לייצר עבור הסטודנטיות סביבה שבה הן תוכלנה לעסוק בנושא מחקרי הנמצא בחזית המחקר. מטרה נוספת של המאמר הייתה לאפשר לחוקרים להשתמש בממצאים שיתקבלו מעבודת הסטודנטיות ככלי להתקדמות המחקר.

שיתוף הפעולה עסק בניצול תוצרי לוואי אגרו תעשייתיים לצורך שיקום יציבות הקרקע בצפון הנגב, כאשר שלוש הסטודנטיות התנדבו להשתתף בפרויקט. בתכנון ובביצוע הפרויקט הייתה, כאמור, חלוקת עבודה ברורה בין שלוש הסטודנטיות, המרצה והלבורנטית של המכללה, לבין שני חוקרי המכון.

כמו כן, יש לציין כי בכל שלבי שיתוף הפעולה, ניכרו הבדלים מהותיים בדרכי הפעולה של הסטודנטיות; אחת מהן השקיעה מחשבה רבה בתכנון הניסוי. לעומתה, אחת אחרת לקחה על עצמה את ביצוע הניסוי ובניגוד אליהן השלישית הייתה בגדר פסיבית, ונתרמה רבות. ממצאי המחקר הוצגו בכנס מדעי: "תורה ומדע ה-23" באוניברסיטת בר-אילן.

ד"ר רוטמן מציינת כי "כמרצת הקורס, חשתי כי בעקבות יישום שיתוף הפעולה הצלחתי להטמיע בסטודנטיות את הגירוי לפיתוח אפיקי מחשבה חדשים, שבמקרה זה נמצאים בחזית המדע. התיווך שנעשה על ידי כמרצה, פתח במינון מסוים תקשורת ישירה בין החוקרים לסטודנטיות והתאמת הדינמיקה של הקורס למחקר".
בוגרת המסלול לגיל הרך בהתמחות במדעים, תהילה זבולון שלקחה, כאמור, חלק במחקר סיפרה בהתרגשות כי "עצם ההשתתפות במחקר פעיל, שנמצא בחזית המחקר מעניקה תחושת סיפוק ויעילות, לאורך כל ההשתתפות בניסוי. המחשבה שהייתי שותפה במחקר שתורם באופן ישיר לחקלאות, ריגש אותי מאוד ודרבן אותי להמשיך, כאשר לאורך כל הדרך אני ושתי חברותיי חווינו תחושת משמעות ויעילות וגאווה גדולה על שותפותנו במחקר".

נטלי אלגבסי שהשתתפה כאמור אף היא במחקר הוסיפה כי "העבודה הייתה מהנה ומעניינת מצד אחד ומאתגרת מאוד מהצד השני. במסגרת סמינריון אמפירי בתואר ראשון, בדרך כלל חוקרים שאלות שהתוצאות שלהן קיימות וידועות, ובמחקר שלנו חיכינו שיגיעו התוצאות הלא ידועות. העבודה מול צוות חוקרים מנוסה הייתה חוויה מיוחדת; הם העשירו אותו והלכו איתנו יד ביד, נתנו לנו לקחת חלק משמעותי במחקר וסמכו עלינו. הליווי הצמוד של ד"ר עירית, הוריד לנו חששות ודאגות. שמחתי לקחת חלק במחקר המשמעותי הזה".

מתלבטים בפני ההחלטה?

השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם בהקדם עם כל המידע

    חובה למלא שדות המסומנים בכוכבית (*)