fbpx
צור קשר!

"עיגולי השמחה" בבימת חמדת

לכבוד חנוכה, במסגרת פרויקט בימת חמדת, התקיים מפגש בנושא עוצמת נשים לכל הסטודנטיות לתואר ראשון במכללה האקדמית לחינוך חמדת הדרום. במרכז המפגש עמדה שיחתה של גב' ברוריה רבינוביץ', שבתה דסי נפטרה לאחר התמודדות ממושכת במחלת הסרטן. דסי ז"ל התפרסמה בעקבות השיר "עיגולי השמחה" והספר "עיגולי השמחה של דסי" שראה אור לאחר מותה ומתאר בצורת יומן את אופטימיות האינסופית שאפיינה אותה על הקושי וההתמודדות במחלת הסרטן. השיר "עיגולי השמחה" אף העניק השראה למיכה שטרית, להלחין את השיר המוכר "שמחות קטנות".

ברוריה רבינוביץ' דיברה על השקפת חיים אופטימית ועל ההתמודדות עם מחלת הסרטן. במהלך שיחתה היא סיפרה על המפגשים המיוחדים והיומיומיים של דסי עם אנשים וחולים, על השמחה שהעניקה להם בחייה הקצרים, על דרך ההתמודדות המיוחדת שלה, כוח חיים וניצול כל רגע. במהלך המפגש הוקרנו סרטוניה השונים של דסי והושמעה הקלטה של השיר עיגולי השמחה.

"על ידי אישה נעשה אותו הנס"

ד"ר צביה בר שלום, סגנית נשיא המכללה ורכזת סטאז' פתחה את מפגש "בימת חמדת" ונשאה דברים על העוצמה הנשית המיוחדת בחנוכה. להלן עיקר דבריה:
כידוע הדלקת נרות היא ממצוות עשה שהזמן גרמן, מדוע בכל זאת נשים חייבות במצוות הדלקת נרות? הגמרא אומרת: "אמר רבי יהושוע בן לוי נשים חייבות בנר חנוכה כי אף הם היו באותו הנס". רש"י מסביר את דברי הגמרא בטענה שהנס נעשה על ידי אישה. נשאלת השאלה- איזה נס נעשה על ידי אישה? נס פך השמן? נס ניצחון המעטים על רבים?

תשובה לכך נמצאת במדרש "מעשה חנוכה": הייתה גזרה קשה מאוד על עם ישראל. היונים החליטו שכל כלה תילקח בערב כלולותיה להגמון (שר יווני) במקום לבית בעלה. כל זאת מתוך רצון להרוס את הבסיס של העם היהודי.
מסופר במדרש על בת מתיתיהו שהייתה מאורסת לאלעזר החשמונאי אשר החליטה להתחתן על אף הגזרה. ביום נישואיה התקיים משתה גדול בו ישבו אביה, אחיה, חמיה וכל בכירי העם. היא הגיעה באפריון אל המשתה לבושה בבגדי כלה ומול כל הנכבדים פשטה את בגדיה והתערטלה לחלוטין. אחיה ואביה מאד התביישו, קרעו קריעה בבגדם ורצו להרגה.

היא נעמדה מולם ואמרה: אתם מבקשים להרגני על מעשה חיצוני שכזה בו למעשה אין חטא אמיתי, ואתם מבליגים על כך שהערב אני אמורה להילקח להגמון, שזה גילוי עריות "יהרג ובל יעבור" זה החטא הנורא!
אחיה הבינו שהיא צדקה והמסורת אומרת שעוד באותו הערב התכנסו כולם, מתתיהו קרא מי לה' אליי והחל המרד. אז מה היה הנס? שאחרי עשרות שנות שיעבוד עם ישראל החליט למרוד ולהוריד את עול היונים מעליו. נס המהפך הפסיכולוגי מנטאלי.

דבריה של ד"ר צביה בר שלום חיברו לשיחה על עיגולי השמחה: "אם נחשוב כעת על המעשה של בת מתתיהו, איזה אומץ זה דרש, איזו גבורה לעשות מעשה שכזה. אנחנו כנשים יכולות להבין את הכוח שהיא הייתה צריכה לגייס לצורך מעשה שכזה. מתוך מעשה של גבורה שכזה אני מבקשת להזמין את הגב' ברוריה רבינוביץ אמה של דסי זכר גיבורה לברכה לספר לנו על עיגולי השמחה של דסי".

לצפייה בכתבה שפורסמה בערוץ 7 לחצו כאן.

מתלבטים בפני ההחלטה?

השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם בהקדם עם כל המידע

    חובה למלא שדות המסומנים בכוכבית (*)