fbpx
צור קשר!

פיתוח חשיבה מתמטית – בכיף!

אם הצלחנו לגרום לתלמידים לראות שמתמטיקה יכולה להיות כיף – דיינו.

חזונו של פרופסור טוביה בר נוי, ראש החוג למדעים לשעבר, ואחד המרצים הבכירים במכללה בהווה, ליצור תכנית חשיבה מתמטית לילדים, מיושם בצורה מעוררת התפעלות בעיר נתיבות. התכנית מיושמת בשיתוף פעולה של סטודנטיות מצטיינות מהמכללה ומרכז המדעים בנתיבות. השנה, שנה"ל תשע"ט, הופק המיזם ע"י 10 סטודנטיות מתוכנית רג"ב. בתכנית לקחו חלק 18 כיתות וכ-450 תלמידים!!

בשנת 2014 החל משרד החינוך תוכנית רב-שנתית בתיכונים המכונה "התפתחות אישית ומעורבות חברתית-קהילתית", כדי להגדיל את מעורבות התלמידים בקהילה כחלק ממדיניות הלמידה המשמעותית של המשרד. התוכנית מבוססת על כמה מחקרים המראים כי, בין היתר, להתנדבות השפעה חיובית נרחבת על הצלחת הנוער בלימודים ועל הפחתת בעיות התנהגות שונות.
מתמטיקה היא בין המקצועות היחידים הנלמדים לאורך כל שנות הלימוד, ומוקצה לה מספר השעות הרב ביותר במערכת. היא מהווה בסיס ליכולות רבות בחיי היום-יום ובסיס ללימודי מדעים אחרים. בגלל הירידה ההדרגתית והמדאיגה של מספר התלמידים הלומדים מתמטיקה לבגרות ברמה של 5 יחידות, נבנתה 'תוכנית לאומית לקידום מתמטיקה'.

בעקבות חזון של מעורבות קהילתית שנרקם במוחו של פרופסור טוביה בר-נוי, שהיה אז ראש החוג למדעים במכללת חמדת הדרום, הוא יישם בנתיבות מיזם המשלב משחק מתמטי וחידון מתמטי.

פרופסור טוביה בר-נוי יצר חידון חדש, בצורה שלא הייתה קיימת לפני כן. רוב התחרויות מיועדות לתלמידי תיכון או לסטודנטים, ואילו בנתיבות התרכזו בבית הספר היסודי ותחילת חט"ב, זאת כדי לחבב את המתמטיקה על התלמידים כבר מתחילת הדרך. נבחרו כיתות מכל זרמי החינוך (חרדי, ממ"ד, וממלכתי). הדגש של מיזם זה הוא תרומה לקהילה והוא בוצע ע"י סטודנטיות מהמכללה. בשנת תשע"ו הופעל החידון בשלוש כיתות, ובשנת תשע"ז – באחת עשרה כיתות.

השנה, תשע"ט הופק המיזם ע"י 10 סטודנטיות מתוכנית רג"ב. הפעילות גדלה והקיפה 18 כיתות וכ-450 תלמידים!!

בכל כיתה קויימו שישה מפגשים. כל מפגש של שעה וחצי חולק לשלושה חלקים: בחלק הראשון שיחקו התלמידים משחק שיש לו קשר למתמטיקה. בחלק השני קיבלו התלמידים 'חידון' עם 10 שאלות מתמטיות. אלה לא היו שאלות על חומר הלימוד, אלא שאלות המצריכות חשיבה 'מחוץ לקופסה'. בחלק השלישי פתרה הסטודנטית עם התלמידים את החידון על הלוח, כדי שהתלמידים ילמדו את דרכי החשיבה. על מנת שלא לגרום 'לנשירה' של תלמידים שיחוו 'כישלון' בפתרון השאלות, הותאמה רמת החידון מידי חודש לרמת התלמידים בכל כיתה בנפרד.

בסוף השנה נערך טקס ובו חולקו פרסים לשניים-שלושה תלמידים המצטיינים בכל כיתה. בנוסף, כל תלמיד שהשתתף במשך השנה, קיבל 'תעודת השתתפות'. על 'הצלחת' המיזם ניתן ללמוד מדברים שנאמרו בטקס הסיום:

-ש.כ. סטודנטית שפעלה במיזם: כל פעם שבאתי, התלמידים שמחו ורצו לקראתי תוך שהם קוראים: הנה הסטודנטית עם המשחקים והחידונים! הורה של אחד התלמידים שהשתתפו במיזם שאל: מדוע לא מפעילים אותו פעם בשבוע/שבועיים אלא רק פעם בחודש?

בחזרה למידעון>>

מתלבטים בפני ההחלטה?

השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם בהקדם עם כל המידע

    חובה למלא שדות המסומנים בכוכבית (*)