fbpx
צור קשר!

רחל אמנו ופרשת השבוע: לך-לך

דבר תורה לפרשת "לך-לך", "אמא רחל-האם על הדרך".

לרגל יום פטירת רחל אמנו ע"ה, שחל ביום חמישי, י"א במרחשוון.

הרב שמעון אמור רב המכללה

 

י"א במרחשוון נקבע במסורת ישראל כיום פטירתה של רחל אמנו ע"ה.
רחל נפטרה בדרך אפרתה. הרבה תחנות חיים של רחל אמנו היו על הדרך, כולל מקום פטירתה ב"דרך אפרתה". היא היתה רועה את צאן אביה לבן, הרועה תמיד בדרך, בשבילים ובנתיבים שמובילים למקום מרעה.
רחל היתה בדרך להיות רעייתו הראשונה של יעקב אבינו, וזה לא קרה, אלא לאה זכתה בכך. יעקב אבינו מכיר את רחל בדרכו מבאר שבע לחרן, על העין והמעין.

מהי המשמעות של להיות אמא על הדרך? על הדרך, זה תמיד להיות לקראת משהו, במילים צבאיות, כל הזמן להיות בכוננות-על. כל הזמן לחיות לקראת, לחיות בשביל…
בעצם, זה לחיות תמיד מתוך תודעת שליחות וייעוד. על הדרך, זה לקיים כל הזמן "בלכתך בדרך". היינו, לנצל את תודעת התהליך, לא התוצאה והתוצר, אלא השלבים האמצעים, האפשרויות, ואולי המחשבה שמביאה למטרה וליעד.
זוהי אמא רחל שנקברת בדרך, כל הזמן בדרך. ושם מסומנים סימני הדרך, ואולי גם אבני הדרך. כי בסוף, מטרת האדם כל הזמן לנוע לקראת, כל הזמן להרגיש שהיעד קיים ונגיע אליו. השאלה היא, מה תהיה מפת הדרכים להגיע אליו.
רחל אמנו, כן היא, האמא על הדרך. והתפילה תמיד תהיה, שאנחנו על הדרך הנכונה. היא מזומנת לקבל את בניה, צאצאיה, שבאו לעולם מתוך מפגש שהתחיל על הדרך.
בזה מקיימים את דברי הנביא ירמיהו: "קול ברמה נשמע .." כן ברמה -בקול. אבל כאן ברמה בדרך אפרתה.

שבת שלום!

 
 

מתלבטים בפני ההחלטה?

השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם בהקדם עם כל המידע

    חובה למלא שדות המסומנים בכוכבית (*)