fbpx
צור קשר!

שגרת חירום במכללת חמדת הדרום

מצב ביטחוני רגיש וביקורה של ח"כ איילת שקד

בשבוע שעבר היינו נתונים שוב בסבב של הסלמה. הירי מרצועת עזה הגיע לנתיבות ולמועצה האזורית שדות נגב, כמו גם לאזורים רבים אחרים בארץ.

"היה זה שבוע מורכב ומאתגר עבורנו כמכללה," משתף חיים שקד, כשהוא מתאר את מה שעבר על המכללה עם היוודע על מצב החירום: "מיד כשנודע לנו על פתיחתו של סבב הלחימה הנוכחי, ביום שלישי לפנות בוקר, החלטנו לבטל את הלימודים ולשחרר את כל העובדים. עם זאת, עדיין שהו במכללה כ-50 בנות של מדרשת "מבראשית" וכ-20 בנות עולות מצרפת הלומדות אצלנו בתכנית "עתיד חמדת". בנות אלה, הגרות במעונות של המכללה, ירדו למקלט עם תחילת האזעקות. ראש מדרשת "מבראשית", הרב ישי פוירליכט, וראש תכנית "עתיד חמדת", הרב אלי קלינג, הגיעו מיד למכללה. בהמשך השבוע שוחררו בנות המדרשה לבתיהן, ובנות "עתיד חמדת" יצאו לפעילות חווייתית באזור גוש עציון, בו לא היו אזעקות."

בימי שלישי ורביעי הייתה המכללה סגורה, וביום חמישי בשעה עשר בבוקר חזרה המכללה לשגרה והודיעה לכלל הסטודנטים כי הלימודים יתחדשו בצהריים.

ביקור ח"כ איילת שקד

במהלך בוקר יום חמישי הגיעה יושבת ראש סיעת ימינה, ח"כ איילת שקד, לביקור הזדהות ותמיכה. היא נפגשה עם יו"ר הוועד המנהל, שר החינוך לשעבר הרב יצחק לוי, ראש המכללה, ד"ר חיים שקד חמדת הדרום, המנכ"ל קובי ויצמן וראש מדרשת "מבראשית" הרב ישי פוירליכט.

עם כניסתה למכללה נשמעה אזעקה, והפגישה עם עובדי המכלל התבצעה במרחב המוגן.

במהלך האזעקה ציינה שקד "זוהי חוויה מאוד לא פשוטה לתושבי הדרום שאני עדה לה בדקות אלה. אין לי ספק ששר הביטחון בנט וצה"ל יחזירו את ההרתעה ויבטיחו שקט לתושבי הדרום. אני מברכת את המכללה על העשייה החינוכית החשובה בעוטף עזה, ומחזקת את ידי הסגל והסטודנטים בימים אלה של מתיחות ביטחונית.

ראש המכללה ד"ר חיים שקד הוסיף כי "אני רוצה להודות לחברת הכנסת שקד שבאה לתמוך בנו בימים קשים אלו. האזעקות וחידוש הירי למרות הפסקת האש שהוכרזה הבוקר, ממחישים לנו שוב את הצורך בפדגוגיה של חוסן, וכן כמה חשוב שלמכללה יעמדו האמצעים המתאימים והמיגון הנדרש שיאפשרו לנו לדאוג לשלומם וביטחונם של הסטודנטים והעובדים".

בעקבות חידוש מצב החרום עם הישמע האזעקות והנפילה – המכללה שבה ונסגרה.

למרות הפרת השגרה שהתרחשה בזמן הביקור – הספיקה הח"כית לשמוע אודות "פדגוגיה של חוסן", המשנה שעל פיה מכשירים מורים במכללה, ועל צרכי הביטחון הייחודיים של המכללה.

איילת שקד הביעה את הערכתה לעשייה החינוכית של המכללה במיקום הייחודי שלה, והבטיחה לסייע בהרחבת אמצעי המיגון. בסיום הביקור הביעה את הערכתה לעשייה החינוכית של המכללה במיקום הייחודי שלה בעוטף עזה.

בהתאם להערכת המצב ולאור הנחיותיהם של גורמי הביטחון, הודיעה שוב המכללה ביום שישי בצהרים על חזרה לשגרה מלאה. אמנם בשבת היה ירי מרצועת עזה אל באר שבע, אך החל מהבוקר פועלת המכללה כרגיל.
חיים שקד ממשיך ומסביר: העיקרון שהנחה את עבודתנו בימי המתיחות הביטחונית היה – הבטחת החוסן של הסגל והסטודנטים כאחד. לשם כך נקטנו במספר פעולות:

  • הפעלנו "קו חם", אליו יכול היה להתקשר כל מי שהרגיש מצוקה וחשש. לקו החם אחראית הפסיכולוגית אתי כהן, מרצה במכללה.
  • שלחנו מכתב אשר הציע דרכים להתמודדות עם המצב הביטחוני, המתאימות הן לסגל ולסטודנטים כאנשים מבוגרים והן לילדיהם.
  • פתחנו באתר האינטרנט של המכללה דף לשעת חירום, ובו הצעות לפעילויות ולמידה מרחוק, מידע של גופים שונים, הנחיות של גורמי הביטחון, ועוד. הדף הופיע בפני הגולשים מיד עם כניסתם לאתר המכללה.
  • החלטנו שלא לקיים לימודים באופן מקוון, על מנת לאפשר לסטודנטיות ולסטודנטים להתרכז בהתמודדות עם המצב הביטחוני. המרצים בקורסים המקוונים התבקשו לתת ארכה של ימים אחדים בהגשת מטלות.
  • הקפדנו לשלוח הודעות סדירות על קיום הלימודים וביטולם במגוון ערוצים – מייל, מסרון, ווטסאפ ודרך האפליקציה של המכללה. כמו כן שלחנו מיילים למרצות ולמרצים, לעובדי המנהלה, ולסטודנטיות ולסטודנטים, ובהם מסרים של חוסן והתמודדות.

גם המשורר אהרל'ה אדמנית, המכהן כמידען במכללה האקדמית לחינוך חמדת הדרום שליד נתיבות, הקדיש שיר מיוחד למצב, והפנה אצבע מאשימה כלפי אריאל שרון ז"ל אשר ביצע את גירוש תושבי גוש קטיף "ההתנתקות", תוך התעלמות מהידרדרות המצב הביטחוני שעלולה להיגרם עקב כך, חרף התראות חוזרות ונשנות של אנשי ביטחון על הטרור העצמתי שיתפתח בעקבות הנסיגה:

חוטף לא חזה / אהרלה אדמנית

הוֹי אֲרִיאֵל אֲרִיאֵל
שֶׁבִּצַּע אֶת הַמֶּחְטָף
הִתִּיר אֶת הָרְצוּעָה
וּבְצָעָהּ לְלֹא נִיד עַפְעַף
לֹא חָזָה אֶת עֻזָּהּ
שֶׁל הַצָּרָה שֶׁתַּגִּיעַ מֵעַזָּה
לֹא הֵבִיא בְּחֶשְׁבּוֹן
שֶׁאַף עָרֵי דָּן וּסְבִיבוֹתֵיהֶן
יַחְטְפוּ בִּשְׁמֵיהֶן
וְיַחְבְּשׁוּ כִּפּוֹת בַּרְזֶל לְרָאשֵׁיהֶן
שֶׁלֹּא לְדַבֵּר עַל עָרֵי הַחוֹף
אַשְׁדּוֹד וְאַשְׁקְלוֹן
שֶׁסַּרְנֵי הַפְּלִשְׁתִּים בְּמָעוֹף
יָמִיטוּ עֲלֵיהֶן קָלוֹן
וְהַיּוֹם אַחֲרֵי דַּי שָׁנִים
שֶׁבָּהֶן נִמְאַס לָרוּץ
לְמֶרְחָבִים מוּגַנִּים
כְּעַכְבָּרִים בְּמֵרוֹץ
כָּל הַדָּרוֹם הָפַךְ חֲזִית
וּבָתִּים מְנֻפָּצִים כְּאַבְנֵי גָּזִית
חֲצִי מְדִינָה מֻשְׁבֶּתֶת
וְהֶפְסֵדֵי עָתֵק לַמֶּשֶׁק
שָׂדוֹת וְיַעַר נִשְׂרָפִים
וְהָאוֹיְבִים לֹא נִרְפִּים
מִן הָאֲוִיר, הַיַּבָּשָׁה וְהַיָּם
וּמִתַּחַת לַקַּרְקַע גַּם
נוֹתַר רַק לִבְכּוֹת עַל הָאִוֶּלֶת
שֶׁנִּקּוּי עַזָּה מִיְּהוּדִים יָבִיא תּוֹעֶלֶת
וּלְקַוּוֹת שֶׁכְּמוֹ בֶּעָבָר הַמְּפֹאָר
שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל לֹא יָנוּם אֶלָּא יִתְעָר
שֶׁחָמָס יֵעָלֵם בְּקָרוֹב מִן הָאָרֶץ
וְגִ'יהָאד יֵעָקֵר, יִשָּׁבֵר וְיִתְנַפֵּץ

השיר פורסם באתר ערוץ 20

מתלבטים בפני ההחלטה?

השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם בהקדם עם כל המידע

    חובה למלא שדות המסומנים בכוכבית (*)