ניהול וארגון תקצירי קורסים – חטיבה ב'

חטיבה ב’: מאפיינים אידיאולוגיים, חברתיים וארגוניים של מערכות חינוך

מדיניות החינוך בישראל (2 ש”ס, חובה)

שאלת הקשר בין קביעת מדיניות לבין תרגומה למטרות, ליעדים לתוצאות, עתיקת יומין היא. קביעת מדיניות, מטרות ויעדים היא תהליך ארגוני שמטרתו להשיג תוצאות ולהשפיע על המציאות אך בפועל, לא תמיד נלקחים בחשבון הקשיים וההתנגדויות שבדרך. קיימים גם מצבים בהם מקבלי ההחלטות לא היו מודעים מספיק למורכבות הבעיות ולכן יתקשו לממש את ההחלטות בפועל. קורס זה יעסוק בבחינת הקשר בין קביעת מדיניות ליישומה. עיקר תהליך ההוראה בקורס זה יהיה באמצעות חקר מסמכי מדיניות חינוך, החל מדוחות של ועדות שונות ועד לניתוח חוזרי מנכ”ל.

חקר האקלים החינוכי בגיל הרך (4 ש"ס, סמינר בחירה)

אקלים גן מיטבי מהווה סביבה חברתית – לימודית בטוחה, תומכת, שוויונית ואסתטית, המקדמת התפתחות של כל ילד וילדה. כדי לנהל גן בו הסביבה הלימודית בטוחה, תומכת, שוויונית ומקדמת, יש לחזק בילדות ובילדים את היכולת לווסת את התחושות ואת ההתנהגות במצבי עוררות רגשית וכן את היכולת להיות מובנים לאחרים, להביע רגשות, לבטא כוונות ורצונות.
לאחר שמוטמעת בילדות ובילדים ההבנה העצמית לרגשותיהם ולמצבים המעוררם בהם ריגוש יתר, ניתן ללמדם להבין רגשות, כוונות ורצונות של אחרים. לפתח בהם את היכולת האמפטית אשר תסייע להם להבין את הזולת, לפרש מצבים חברתיים מזוויות מבט שונות ולקיים אינטראקציות חברתיות איכותיות במסגרת החינוכית.

תוכניות לימודים בגן העתידי (2 ש”ס, בחירה)

בגן העתידי הצוות והילדים מקבלים מקום רחב יותר בתכנון הלימודים בגן תוך עידוד החקר והיוזמה האישית. התפיסה מתבססת על האמונה ביכולתם של הילדים והצוות ליצור את אווירת הגן שלהם תוך אינטראקציה מתמדת. זאת מתוך הבנה שכאשר תהליך כזה יתרחש, תתקיים חוויית למידה המותאמת למציאות של היום ולאתגרי העתיד.
תכנית הלימודים בגן העתידי נשענת על רכיבי הלמידה המשמעותית ומזמינה את הגננות לחפש דרכי הוראה בהתאם לאוכלוסיית הגן שלהן. לחשוב על דרכים לרכישת הידע בתחומי הליבה, לחציית גבולות תחומי הדעת, לחיזוק הילדים במיומנויות קוגניטיביות, תוך אישיות ובין אישיות ושילוב הערכים בחיי היומיום בגן.

היבטים משפטיים בחינוך (2 ש”ס, בחירה)

אנשי חינוך ובמיוחד בעלי תפקידים מובילים בחינוך אמורים להיות אמונים על מימוש זכות התלמיד לביטחון, לצמיחה אקדמית, רגשית וחברתית ולהבטחת המרחב הסביבתי המאפשר תנאי רווחה, בכפיפות למדיניות החינוך הנקבעת על ידי משרד החינוך והרשות המקומית. הקורס יחתור להעלות למודעות הסטודנטים את מחויבותם המשפטית והאתית למלא את תפקידם מול התלמידים והוריהם.

במהלך הקורס נכיר את דיני החינוך ומשמעותם לעבודה החינוכית, נכיר את החומר המשפטי הרלבנטי לעבודה החינוכית מן המקורות בחקיקה ועד ליישום בפסיקת בתי המשפט. הנושאים שנעיין בהם כוללים את ה ”זכות לחינוך”, כללי הזהירות שעל עובדי הוראה לנקוט עפ”י חוק, גבולות ענישה ע”י עובדי הוראה, זכויות חוקתיות של תלמידים ומורים (כגון: הזכות לשוויון, חופש ביטוי, חופש דת וכד’).
בסוגיות רלבנטיות נבקש להעמיק ולהעשיר את הלימוד באמצעות עיון בהיבטים הלכתיים ובעקרונות מן המקורות היהודיים שנוגעים לסוגיות שבהם נעסוק. הקורס ייתן ביטוי לאתגרים הייחודיים של מערכת הממלכתית דתית.

מתלבטים בפני ההחלטה?

השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם בהקדם עם כל המידע

    חובה למלא שדות המסומנים בכוכבית (*)