ניהול וארגון תקצירי קורסים – חטיבה ד'

חטיבה ד’: היבטים מנהיגותיים בחינוך

 

פדגוגיה של חוסן – הלכה למעשה (4 ש"ס, בחירה)

חוסן נפשי (resiliency) מתאר יכולת פסיכולוגית להתמודד עם מצבי דחק ומשבר, ולהסתגל לנסיבות החיים שנגרמו בעקבות מצבים אלו. הנושא נחקר בעיקר בתחום הפסיכולוגיה החיובית. חוסן נפשי מהווה גם מדד אישיותי לניבוי היכולת להתמודד עם מצוקה עתידית, ומקושר לתכונות ויכולות כמו יעילות עצמית, תחושת שליטה בחיי הפרט, תחושת מעורבות ומטרה בחיים, וגמישות בהסתגלות לשנויים בלתי צפויים. בהקשר זה, חוסן נפשי מתווסף למנגנוני הגנה שונים שקיימים לרשותו של האדם, וניצבים כנגד "גורמי סיכון" שקיימים בחייו ובסביבתו.
בקורס נסקור את מצבי הלחץ והמצוקה שמאתגרים הן את החוסן האישי והן את החוסן של הקהילה בה אנו פועלים – הגן, ביה"ס, היישוב. נלמד מודלים וכלים להתמודדות עם מצבים אלה, לחיזוק החוסן האישי ולבנייה של החוסן הקהילתי. נתרגל חלק מכלים אלה בפעילות יישומית שהסטודנטים יתנסו בה במהלך הקורס.

 

פיתוח מנהיגות וחוסן (2 ש"ס, בחירה) 

הסדנה תעסוק בפיתוח מנהיגות אישית ומנגנוני חוסן בעזרת תיאוריות וסימולציות הלקוחות מעולם הפסיכולוגיה החיובית. נדון על משמעות המושג חוסן נפשי, נבחן את משמעות מושג האושר בחיינו, נלמד על ניהול רגשות, נכיר את מנגנוני המודעות העצמית והשליטה העצמית, את מנגנוני ההתמודדות במצבי קונפליקט ואת תהליכי קבלת ההחלטות הרציונליות והאינטואיטיביות. הסדנה תלווה בתרגילי עבודה עצמית ועבודה עם עמית.

 

ניהול ומנהיגות בארגוני חינוך  (2 ש”ס, בחירה)

הסמינריון יעסוק באומנות הניהול וההנהגה של ארגונים מורכבים המתפקדים בתנאי אי-ודאות ויתמקד בארגונים חינוכיים. העבודה תעודד חשיבה ביקורתית על הפונקציות המרכזיות של ניהול והנהגה, במטרה לבחון את תרומתן להעלאת סיכויי הצלחתו של הארגון. יושם דגש על היבטים מנהיגותיים בתפקידי הניהול ומשמעותם, על אתיקה מקצועית בניהול ומנהיגות ועל הבנית תרבות ארגונית הנשענת על אקלים תומך ומעודד צמיחה אישית וארגונית. הלומדים יבחנו את משמעויות הלמידה בסמינריון על הארגון החינוכי בו הם מועסקים, ויחקרו באופן אישי סוגיה אחת הקשורה לתכנים הנלמדים. חקר הסוגיה יכלול התייחסות להשקפת עולמו של המנהל כמנהיג חינוכי, שיקולי הדעת הפדגוגיים- אסטרטגיים שלו, גיבוש המטרות והאמצעים שהוא מקצה להשגתן.

 

מודלים מתקדמים של מנהיגות חינוכית (2 ש"ס, בחירה)

שם המרצה: פרופ' יזהר אופלטקה

קורס מרוכז וניתן בימים מרוכזים בפגרת הקיץ.

מטרת הקורס להפגיש את הלומדים עם גישות תיאורטיות מתקדמות העוסקות בחקר המנהיגות החינוכית והמשגתה מאז החל הדיון בתחום זה מראשית המאה העשרים ועד ימנו. במהלך הקורס הסטודנטים ייחשפו למורכבותה של המנהיגות החינוכית, הדרכים השונות להתנהלותה, והאתגרים המנהיגותיים העומדים בפני מנהלים ועובדים בארגוני חינוך בימנו. תשומת לב רבה תינתן בקורס לחקרי מקרה העוסקים במנהיגים חינוכיים ולדיון קבוצתי המנסה לקשר בין עולמו של הסטודנט לבין המושגים שעלו בקורס.

 

מתלבטים בפני ההחלטה?

השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם בהקדם עם כל המידע

    חובה למלא שדות המסומנים בכוכבית (*)