fbpx
צור קשר!

תלמידות בחוג מדעים ייחודי במכללה זכו במקום הראשון בתחרות המחוזית

במסגרת שיתוף הפעולה של מכללת חמדת הדרום ועיריית נתיבות בתיאום עם האחראית על תחום המדעים בעירייה, גב' ורד קינן, נפתח השנה חוג מיוחד לבנות כיתה ו' מבית הספר נועם אורות שבעיר.

שש התלמידות – צוף אבן חיים, אביגיל אבו, הלל אוחיון, ירדן ביתן, מוריה בן חמו, ספיר דוב, חושן טרבלסי ותגל סאסי – הגיעו במהלך שנה"ל אחת לשבוע למעבדות של המכללה, על מנת לחקור את השפעת השרפות בעוטף עזה על הגידולים החקלאים בכלל ועל גידול החיטה בפרט. תוכנית החקר נמשכה כארבעה חודשים בליוויו של ראש החוג למדעים במכללה, ד"ר ישראל וייס, והסטודנט למדעים משה טרבלסי.

במסגרת חוג החקר שכונה בשם "חיטה ללא חת" נבדקה השאלה: האם בנק הזרעים שנמצאים בקרקע באזורים שנשרפו יגיב לשרפות הרבות שאירעו בקיץ שעבר – האם הזרעים יצליחו לנבוט ולצמוח מחדש?

במסגרת תוכנית החקר נלקחו 15 זרעי חיטה שלא חוממו מראש, 15 זרעי חיטה שחוממו לטמפ' של ˚C70 ו-15 זרעים שחוממו לטמפ' של ˚C100. התוצאות העלו כי חימום החיטה בטמפ' נמוכות יותר (˚C70) לא הביא לשינוי משמעותי של כמות נביטת החיטה ביחס לקבוצת הביקורת (ללא חימום). לעומת זאת בטמפ' גבוהות (˚C100) שיעור הנביטה נפגע בצורה משמעותית ונבטו פחות זרעי חיטה. כמו כן, בחימום בטמפ' נמוכות נבטו יותר זרעים מאשר ללא חימום. החימום הועיל במקצת לנביטה, כנראה משום שהחליש את הקליפה של הזרע. ייתכן שחימום בטמפ' של ˚C50 עד ˚C70 דווקא יכול לסייע לנביטה ולשיקום הטבע!

תהליך החקר והמסקנות מעבודה זו הוצגו בתחרות המחוזית במדעים לבתי הספר, ולשמחתנו זיכו את מבצעות החקר במקום הראשון מבין עשרות עבודות אחרות. בשל כך, עבודה זו תוצג יחד עם עבודות נבחרות אחרות באוניברסיטה העברית בירושלים.

כולנו תקווה כי ניסיון מוצלח זה, ראשון ומיוחד במינו, יוביל לקשירת קשרים נוספים ולהרחבת שיתוף הפעולה בין בתי ספר אחרים בעיר נתיבות לבין החוג למדעים במכללת חמדת הדרום.

 

בחזרה למידעון >>

מתלבטים בפני ההחלטה?

השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם בהקדם עם כל המידע

    חובה למלא שדות המסומנים בכוכבית (*)