fbpx
צור קשר!

חינוך מיוחד – תואר ראשון נשים

ראש החוג: ד"ר צביה בר-שלום

אודות החוג לחינוך מיוחד

היעד של התכנית בחוג לחינוך מיוחד הוא להכשיר מורים מומחים ומנוסים בהוראה ובטיפול בתלמידים עם צרכים מיוחדים במסגרות חינוכיות שונות: בחינוך הרגיל בכיתות משלבות ובכיתות חינוך מיוחד או ובמסגרות חינוך מיוחד. בוגרי החוג יכולים ללמד גם בכיתות כוללות בחינוך הרגיל.

הלימודים בחוג מבוססים על תפיסת עולם חינוכית-הומניסטית המותאמת למגמת מערכת החינוך בארץ ובעולם וליעד ההכלה החותר להכלה ושילוב של תלמידים עם צרכים מיוחדים במסגרת חינוכית רגילה.

בנות יושבות בדשאהסטודנטים לומדים מתנסים ומקבלים כלים אקדמיים ודרכי התערבות המאפשרים להם להתמודד עם אוכלוסיות מגוונות: לקויות למידה, הפרעות התנהגות, מוגבלות שכלית,  תלמידים על הרצף האוטיסטי ועוד. בוגרי המסלול ללימודי חינוך מיוחד יכולים להשתלב במגוון ערוצי פעילות: מורי שילוב, מורים בכיתות חינוך מיוחד בבתי ספר רגילים, מורים במסגרת החינוך המיוחד המיועדות לתלמידים עם לקויות מורכבות וכן לעסוק בהוראה מתקנת ומותאמת בקריאה בתחום שפה ובחשבון ללקויי למידה. הבוגרים רוכשים ידע וניסיון רב בהתמודדות עם לקויות שונות באופן פרטני ומערכתי – בהוראה בכיתה.

הלימודים בחוג לחינוך מיוחד הם במתכונת דו חוגית (חוגים נוספים לבחירה: מדעים, מתמטיקה, ספרות, מקרא), הם נמשכים 4 שנים ומקנים תואר "בוגר בהוראה" (B.Ed.) ותעודת הוראה בחינוך מיוחד בגילאים 6-21. בנוסף יקבלו הסטודנטים תעודת הוראה בחוג הנוסף שבחרו.

הלימודים במכללה מתקיימים יומיים בשבוע בלבד והם כוללים:

  • קורסי לימוד בתחום החינוך המיוחד, לדוגמה: הפרעת קשב, התפתחות שפה, מוח ולמידה, התאמת ההוראה לתלמידים עם ליקויי חשבון/קריאה/כתיבה, לקויות מורכבות, שימוש באומנות, במוסיקה ובטקסטים לטיפוח עולמם הרגשי של התלמידים, סמינריון וכו ועוד.
  • הכשרה קלינית – התנסות בבתי הספר בחינוך הרגיל, במסגרות משלבות ובמסגרות של לקויות מורכבות, המלווה בהדרכה ובקורסים בתחום פדגוגיה, חינוך ודרכי הוראה בחינוך מיוחד.
  • לימודי התמחות – בשנה רביעית. עבודה בפועל בבתי הספר בליווי והנחיה.

הסטודנטים הבוחרים בחוג לחינוך מיוחד נהנים מ- :

  • הכשרה קלינית מעשית ומקצועית בבתי ספר נבחרים המלווה על ידי מרצים ומדריכים בעלי ניסיון רב וגישה מכילה.
  • הבוגרים רוכשים ידע וניסיון להתמודד עם לקויות שונות באופן פרטני ומערכתי – בהוראה בכיתה.
  • למידה של קשת רחבה של נושאים בדגש פדגוגי ובשילוב של עשיה בשטח
  • חווית למידה אישית ומעצימה
  • סגל מורים ומדריכים מנוסה, מקצועי ומוביל בארץ בתחום החינוך המיוחד
  • התמקצעות ודגש על הוראה מתקנת/מותאמת בתחומי שפה, קריאה וחשבון
  • לימודים בקמפוס תוסס באווירה דתית וארץ ישראלית
  • ייעוץ וליווי אישי על ידי צוות מינהלי וייעוצי מיומן ומסביר פנים
  • גישה למאגרי מידע ולספרייה עשירה בתחום עם ליווי והדרכה אישית
  • בוגרי התכנית מבוקשים במערכות החינוך השונות והופכים למורים מובילים בתחום.

 

ההכשרה בחוג מאפשרת התמחות ב:

תכנית הלימודים במסלול החינוך המיוחד בהתמחות מתמטיקה כוללת 90 ש"ש.
התוכנית כוללת את שלושת הרכיבים כדלהלן:

  • לימודי הכשרה להוראה (מתווה הבסיס): 32 ש"ש
  • לימודי התמחות:
    • חינוך מיוחד 26 ש"ש
    • מתמטיקה 26 ש"ש
  • לימודי יסוד*: 6 ש"ש

סה"כ: 90 ש"ש

*בנוסף, כלולים בלימודי יסוד קורסי חובה שאינם מזכים בנקודות זכות.

תכנית הלימודים במסלול החינוך המיוחד בהתמחות מקרא כוללת 90 ש"ש.
התוכנית כוללת את שלושת הרכיבים כדלהלן:

  • לימודי הכשרה להוראה (מתווה הבסיס): 32 ש"ש
  • לימודי התמחות:
    • חינוך מיוחד 26 ש"ש
    • ספרות/מקרא 26 ש"ש
  • לימודי יסוד*: 6 ש"ש

סה"כ: 90 ש"ש

*בנוסף, כלולים בלימודי יסוד קורסי חובה שאינם מזכים בנקודות זכות.

תכנית הלימודים במסלול החינוך המיוחד בהתמחות ספרות כוללת 90 ש"ש.
התוכנית כוללת את שלושת הרכיבים כדלהלן:

  • לימודי הכשרה להוראה (מתווה הבסיס): 32 ש"ש
  • לימודי התמחות:
    • חינוך מיוחד 26 ש"ש
    • ספרות/מקרא 26 ש"ש
  • לימודי יסוד*: 6 ש"ש

סה"כ: 90 ש"ש

*בנוסף, כלולים בלימודי יסוד קורסי חובה שאינם מזכים בנקודות זכות.

תכנית הלימודים במסלול החינוך המיוחד בהתמחות מדעים כוללת 90 ש"ש. התוכנית
כוללת את שלושת הרכיבים כדלהלן:

  • לימודי הכשרה להוראה (מתווה הבסיס): 32 ש"ש
  • לימודי התמחות:
    • חינוך מיוחד 26 ש"ש
    • מדעים 26 ש"ש
  • לימודי יסוד*: 6 ש"ש

סה"כ: 90 ש"ש

בנוסף, כלולים בלימודי יסוד קורסי חובה שאינם מזכים בנקודות זכות.

קורסים לדוגמא:

ד"ר לירון פרימור

הפרעת קשב הינה הפרעה נפוצה ומוכרת. קורס זה עוסק במאפייני ההפרעה בהתאם להגדרות החדשות, בתפקודי הקשב ובפונקציות ניהוליות הנדרשים ללמידה תקינה. נעסוק באבחונים שונים של הפרעת קשב, ובטיפולים תרופתיים לא -תרופתיים, בנוסף, בקורס תערך התייחסות להשפעת ההפרעה על המבנה המשפחתי, החברתי והכיתתי, תוך סקירת דרכי התמודדות עם ההפרעה בכל מסגרת. כמו כן, נבחן את קיומה של קומורבידיות עם הפרעות אחרות וקשיים אחרים, וכן את ביטויי ההפרעה לאורך החיים.

ד"ר מרים בן-יהודה

קורס זה הינו קורס בחירה והוא יתמקד במודלים ובגישות לטיפול והתערבות בעבודה עם תלמידים מתקשים בלימוד מתמטיקה. הקורס מקנה לסטודנטים ידע פרקטי על דרכי ההוראה המותאמות לקשיים אלה ועל האופן בו ניתן לבנות לתלמיד המתקשה תכנית הוראה המתאימה לצרכיו הייחודיים ויישומה בכיתת האם..

בתכני הקורס ישולב רקע תיאורטי עם למידה מעשית. הסטודנטים יחשפו לדוגמאות, וידרשו להציג מקרים של לומדים מתקשים בכיתתם: לאתר את קשייהם, לבנות להם פרופיל לומד ולהציע תכנית התמודדות עם הקשיים שתלמידים אלה חווים בלימוד מתמטיקה.

 ד"ר אידה איגרא

בקורסים אלה (לשנה א וב) זה הסטודנטים יכירו את הבסיס החוקי לעבודת החינוך המיוחד: חוק החינוך המיוחד וחוק מעונות היום השיקומיים ואת מגוון מסגרות לחינוך המיוחד בארץ וייחשפו לגישות חינוכיות ושיקומיות שונות על פיהן עובדות המסגרות הללו.

הקורסים יעסקו באפיוני האוכלוסייה איתה עובדות מסגרות שונות לחינוך המיוחד במגוון המקצועות בחינוך המיוחד ובתפקידם בעבודה החינוכית, השיקומית והטיפולים עם תלמידי החינוך המיוחד. הסטודנטים יפתחו יכולת להבין את השונות בין התלמידים ולהיערך לקראתה בבניית תכניות לימודים ובהתאמת דרכים ושיטות להוראה.

בהמשך, בשנה ב הם ירכשו ידע נרחב אודות התיאוריות והמודלים המנתחים תהליכי למידה מותאמת לצורכי הלומד, יחשפו למשמעויות האקדמיות, הדידקטיות והפרקטיות של השונּות בין ילדי הכיתה. הסטודנטים ירכשו ידע הבנה וכלים לתכנון ההוראה ולרפלקציה ויתנסו ובהנחיית תהליכי למידה שיתופיים בקהיליות לומדים שונות בכיתה וכן יכירו את אפיוני ההוראה בסביבה המותאמת לצורכי התלמידים בכיתה הטרוגנית.

 ד"ר דורית טרגין

אחת הסיבות המרכזיות לשחיקת מורים במערכת החינוך היא קשיי משמעת עימם הם נאלצים להתמודד. משמעת מהווה רכיב משמעותי שמאפשר הוראה תקינה של שיעור. בעיות משמעת עשויות להופיע כבר בגיל הצעיר ובמידה ולא יטופלו כראוי הן עשויות להתעצם. בכדי להתמודד כראוי עם בעיות משמעת יש לעמוד על הגורמים לבעיות אלה ולנסות למנוע אותן עוד לפני הופעתן. כמו כן, במידה והופיעו בעיות אלה, יש לדעת כיצד להתמודד איתן כראוי כדי שלא יחזרו על עצמן ואף יתעצמו.

קורס זה יעסוק בהבנת המבנה האישיותי של הילד, בהשפעת סביבת הילד על התנהגותו (ובכלל זה ההורים והמורים/גננות), בדרכי מניעה של בעיות משמעת ובדרכי התמודדות עם בעיות משמעת הקיימות בגיל הצעיר. בין היתר, נלמד בקורס זה על עיצוב התנהגות- המשמש ככלי להפחתת התנהגויות שליליות ולהעצמת הדגשים החיוביים בתלמיד.

תנאי קבלה:

על סמך עמידה באחד מהפרמטרים הבאים

  • ציון ממוצע בתעודת הבגרות 92 ומעלה, 4 יחידות אנגלית ומקצוע מוגבר.
  • ממוצע משוקלל של הבחינה הפסיכומטרית וציוני תעודת הבגרות (כולל בונוסים) במשקל של 50% לכל רכיב, בציון התאמה של 525 ומעלה.
  • מכינה ייעודית בציון ממוצע משוקלל של 92 ומעלה בתנאי שקורס אנגלית במכינה הוא ברמה של 4 יח”ל לפחות. לפרטים על המכינה לחצו כאן

מתלבטים בפני ההחלטה?

השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם בהקדם עם כל המידע