תכנית להתמקצעות בהוראת מחוננים ומצטיינים

התכנית להתמקצעות בהוראת מחוננים ומצטיינים באקדמית חמדת

מחזור ב – תשפ"א-תשפ"ב

רכזת התוכנית: יפעת אנטמן

אודות התוכנית

תכנית ההתמקצעות בהוראת תלמידים מחוננים ומצטיינים הינה ציר מרכזי במדיניות משרד החינוך, האינטליגנציה הגבוהה והכישרונות המאפיינים תלמידים מחוננים ומצטיינים הם דינאמיים וניתנים לטיפוח ולעיצוב. האפיונים והצרכים המיוחדים של תלמידים אלה מחייבים סביבה לימודית הולמת, מסלולי למידה ייחודיים, הכשרת מורים והתאמה של שיטות הוראה ותוכניות לימוד.
הנחת היסוד שלנו היא שמורים ומחנכים המלמדים תלמידים מחוננים ומצטיינים צריכים התמחות מיוחדת, וכי יש בכוחה של הכשרה מתאימה לסייע למורים ולאנשי חינוך לפתח גישה מקצועית הולמת לאוכלוסייה מגוונת זו. על פי חוזר מנכ"ל, ההתמקצעות הינה תנאי להוראה בתוכניות למחוננים ומצטיינים ולקבלת גמול שכר מתאים.

קהל היעד

מנהלים, רכזי תוכניות, מחנכים, מורים מקצועיים ויועצים בבתי הספר, בעלי ותק בהוראה של שלוש שנים לפחות, המלמדים או מתעתדים ללמד במסגרות ייעודיות לתלמידים מחוננים ומצטיינים.
עובדים במרכזי מחוננים ורכזי תוכניות לטיפוח מצטיינים של האגף למחוננים.

מטרות הלימודים

העמקת הידע המקצועי ופיתוח מומחיות של העוסקים בחינוך תלמידים מחוננים ומצטיינים באמצעות:

  • הרחבת הידע התיאורטי המתייחס לתלמידים מחוננים ומצטיינים, לשונות ביניהם ולדרכי ההוראה והלמידה המתאימות להם.
  • היכרות מעמיקה עם המאפיינים והצרכים של אוכלוסיית התלמידים המחוננים והמצטיינים.
  • פיתוח גישה חינוכית הוליסטית לחינוך ולהצמחתם של תלמידים מחוננים ומצטיינים, תוך הבנה והתייחסות לצורכיהם הקוגניטיביים, הרגשיים והחברתיים ולפיתוח כישוריהם.
  • הכרת כלים והתנסות בכלים פדגוגיים ודידקטיים עבור אוכלוסיית תלמידים זו.

מבנה תוכנית הלימודים

התוכנית בנויה מאשכולות תוכן המפורטים להלן אשר יהיו בנויים כספירלה לאורך השנתיים, כאשר נושאים מסוימים יינתנו באופן מורחב יותר בשנה א' ובשנה ב' ההתייחסות אליהם תהיה מצומצמת, ולהיפך.
בשתי השנים יתקיימו גם מפגשי היכרות עם מסגרות לטיפוח מחוננים ומצטיינים ועם תלמידים מחוננים באופן פרטני (פרקטיקום).
להלן חלוקת אשכולות התוכן לאורך השנתיים:

שנה א'

  • מחוננות כתופעה מורכבת: מאפיינים, הגדרות, מדיניות איתור וטיפוח, מחקר בתחום
  • המורים כחוקרים ולומדים היכרות עם מתווה הליבה
  • היבטים רגשיים וחברתיים של הילד המחונן וההשלכות לגבי דרכי הטיפוח
  • היבטים קוגניטיביים של הילד המחונן – חשיבה ולמידה
  • היכרות עם האגף למחוננים

המעבר לשנת הלימודים השנייה מותנה בציון משוקלל של 80 ומעלה בשנה א' ובהערכת רכזת התוכנית.

שנה ב'

  • מודלים ופדגוגיות בהוראת מחוננים – הכרות והתנסות
  • סוגיות בטיפוח חברתי וערכי של מחוננים
  • טיפוח יצירתיות
  • דמות המורה למחוננים ומצטיינים
  • המחונן בכיתתו הרגילה

למסיימי התוכנית (בציון ממוצע 80) בתום השנתיים, תוענק תעודת סיום.

תנאי קבלה

  • מכתב המלצה ללימודים בחתימת מנהל ביה"ס ושמירה כקובץ לצורך צירופו לטופס ההרשמה. (הבהרה: המכתב הנדרש אינו המלצה אישית על המורה אלא על נחיצות לימודיו/ה לצרכי ביה"ס). קישור למכתב מופיע בהמשך עמוד זה.
  • מילוי טופס הרשמה בצירוף קורות חיים ומכתב ההמלצה הנ"ל.
  • תשלום דמי רישום. קישור יופיע עם סיום מילוי ושליחת טופס הרישום.
  • השתתפות בריאיון קבלה אישי במכללה האקדמית חמדת.

דרישות התוכנית

  • נוכחות חובה בשיעורים.
  • עמידה בכל מטלות התוכנית.
  • פרקטיקום בהיקף 15 שעות בכל שנה.
  • ציון עובר 80 ומעלה בסיום כל שנת לימודים

היקף התוכנית ומועדה

תכנית דו-שנתית, בהיקף של 75 שעות בכל שנה המורכבות מ- 15 שעות פרקטיקום ו- 60 שעות לימוד.
התוכנית מקנה 120 שעות לגמול השתלמות עם ציון (60 שעות בכל שנה).

ימי שני, אחת לשבועיים, בין השעות 16:00 – 19:15 (דו-שנתי)
פתיחה: טרם עודכן

הרשמה ויצירת קשר

עדכון: ההרשמה לשנה"ל תשפ"א הסתיימה, ניתן להירשם כמתעניין לשנה הבאה תשפ"ב

לפרטים נוספים: מרים עמרוסי – 08-9937670 | miryama@hemdat.ac.il

*שימו לב: בהרשמה חייב לצרף קורות חיים מעודכנים ומכתב המלצה

להרשמה ותשלום לחצו כאן

יתרונות התכנית

תהליך ההתמחות של המורים בתחום זה כולל סוגים שונים של תהליכים העוסקים בחיבור בין ידע תיאורטי לידע פרקטי, הקשורים במורה ובתפקידו ונוגעים לעולמם של המחוננים והמצטיינים. המפגש הקבוצתי של מורים, המלמדים אוכלוסייה מיוחדת זו ומגיעים מבתי ספר שונים, מהווה כר פורה להעשרה, לרעיונות חדשים ולרשת תמיכה מקצועית. מורים הלוקחים חלק בתוכנית יוכלו ללמוד ולהעשיר האחד את השני. המכנה המשותף יהיה תחום הדעת או שכבת הגיל.

מתלבטים בפני ההחלטה?

השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם בהקדם עם כל המידע

    חובה למלא שדות המסומנים בכוכבית (*)