פרומנטור

פרומנטור – PROMENTORS הינו פרוייקט המשך לפרוייקט פרוטיץ' PROTEACH

פרוטיץ'

פרוטיץ' הוא פרויקט בין לאומי של האחוד האירופי. בפרויקט משתתפים האגף להתמחות וכניסה להוראה, מכון מופת, ועשר מכללות להוראה בישראל: מכללת קיי, מכללת סמינר הקיבוצים, מכללת סכנין, מכללת גורדון, מכללת בית ברל, מכללת אלקסאמי, מכללת לוינסקי, מכללת תלפיות ומכללת חמדת הדרום. כמו כן, שותפות בפרויקט ארבע אוניברסיטאות מאירופה: אוניברסיטת בוקרשט ברומניה, אוניברסיטת אקסטר באנגליה, אוניברסיטת טלין באסטוניה ואוניברסיטת זלצבורג באוסטריה.
פרויקט פרוטיץ' (PROTEACH) מתמקד במהותו במתמחים ומורים בשנת עבודתם הראשונה לאחר שנת ההתמחות, העושים דרכם בשערי מערכת החינוך, וכן בכל הקשור לתהליך קליטתם המיטבית במערכת החינוך.

לפרויקט מספר מטרות עיקריות:

  • שיפור איכות המורים והגננות החדשים
  • שיפור תהליכי הכשרת המורים בישראל
  • שיפור תהליכי הקליטה של המורים החדשים במוסדות החינוך
  • העלאת שיעורי ההתמדה של המורים והגננות בהוראה ובחינוך
  • עידוד היוזמות של מורים חדשים במטרה להרחיב את השפעתם בכיתה ובארגון החינוכי
  • מיסוד שיתופי הפעולה בין המוסדות האקדמיים לבין מוסדות החינוך וגורמי הרשות והמחוז במטרה לקדם את השתלבותם של מורים וגננות, בראשית דרכם, במערכת החינוכית בארץ.

 

על מנת להשיג את היעדים שהוגדרו, הוקמו מסגרות תמיכה המכונות חממות ,מודל חדש לפיו תהליכי ההכשרה בתקופת הכניסה להוראה יוצאים מדלתות האקדמיה ועוברים לשדה. במכללת חמדת הדרום מופעלות חממות על פי הדגם היישובי. בדגם זה מהווה החממה מסגרת שיתופית בה פועלים יחדיו מתמחים ומורים חדשים, חונכים ומורים מלווים, בעלי תפקידים, נציגי האקדמיה, מפקחים ממשרד החינוך, ואנשי הרשות המקומית.

תהליכי הלמידה במסגרת הפרויקט מתקיימים במפגשים של כל השותפים שנערכים בארץ ובאוניברסיטאיות באירופה. חילופי הידע נעשים בנסיעות ובביקורים הדדיים המתקיימים בין דרגי ההוראה, מקבלי ההחלטות, הסטודנטים להכשרה והמורים המתמחים והחדשים המעורבים בתהליך.

הפרויקט מלווה במחקר ובתהליכי הערכה. המצע הפדגוגי של התכנית כולל עקרונות ייחודיים של שיתוף פעולה ועידוד יוזמות של המתמחים והמורים החדשים.

מובילות הפרויקט במכללה האקדמית חמדת הדרום: דר' גואטה אסתר, דר' פרג'ון כוכי.

פרומנטורס –  PROMENTORSלוגו פרומנטור

פרויקט במסגרת Erasmus+ של האיחוד האירופאי בשנים 2020 – 2023

פרומנטורס הינו פרויקט בינלאומי ייחודי מטעם ארסמוס+, המתמקד בפיתוח של דגמים עדכניים של חונכות והכשרה לחונכות וליווי למתמחים ולמורים וגננות חדשים, בשלב הכניסה להוראה, במסגרת ה"חממה".
השותפים לפרויקט הם ארבע אוניברסיטאות מאירופה (פינלנד, בריטניה, רומניה ופולין) ועשר מכללות מהארץ, שיחידת 'ראשית התו"ם' במכללה האקדמית חמדת הדרום היא אחת מהן.
פרוייקט זה מאפשר הזדמנויות ייחודיות ומגוונות לפיתוח מקצועי ולשינויים בתחום החונכות בארץ. הפרויקט התחיל באמצע ינואר 2020 ויימשך שלוש שנים.
סגל הפרויקט כולל מנחים מהיחידה לכניסה להוראה בחמדת הדרום ביחד עם הצוותים מכל המוסדות האקדמיים השותפים לפרוייקט בארץ ובאירופה.

סגל פרויקט PROMENTORS במכללה האקדמית חמדת הדרום:

דר' גואטה אסתר: ראש היחידה לכניסה להוראה ורכזת הקורסים למורים חדשים
דר' כוכי פרג'ון: רכזת סטאז'
גב' דורית דימון: רכזת קורסי חונכים

אחד מיעדי הפרומנטורס הוא יצירת שותפויות בין האקדמיה לבין השדה. המסגרת המיטבית ליצירת שותפות זו היא 'חממה'. החממה היא מסגרת תמיכה ופיתוח מקצועי לסגלי חינוך והוראה מתחילים. ה'חממה' כוללת מתמחים לקראת קבלת רישיון הוראה, גננות/מורים חדשים לקראת קבלת קביעות במערכת החינוך ומורים חונכים המלווים את כניסתם להוראה. החממה מתקיימת בקרבה רבה לשדה הפעולה, לרוב בתוך כותלי המוסד החינוכי, או בסמוך לו (ברשות המקומית/אזורית או במרכזים לפיתוח סגלי הוראה מרכזי –פסג"ה ומרכזים יישוביים אחרים). תכליתה של ה'חממה', לסייע לסגלי החינוך המתחילים להיקלט ולהשתלב בהוראה, במסגרת החינוכית ובתרבות הארגון שלה. התהליך נעשה באמצעות יצירת שותפות הדדית בין המוסדות האקדמיים לבין המוסדות בהם נקלטים המתמחים והגננות/מורים חדשים, בתמיכה וליווי של כלל בעלי העניין, בהם: נציגי המוסדות האקדמיים, מנהלים, מורים חונכים ובעלי תפקידים. גורמי הרשות, נציגי מרכזי פסג"ה, המפקח הכולל ומפקח לפיתוח מקצועי.
האקדמית חמדת פתחה בשנת תש"ף ארבע חממות יישוביות בנתיבות, שדרות, אופקים ושדות נגב.בשנת תשפ"א יש שש חממות יישוביות: 2 באשקלון, 2 בשדרות, אחת בנתיבות ואחת באופקים. את החממות מרכזת הגב' אורלי אוחיון. פתיחת החממות נעשתה בתיאום עם מנהלי מחלקות החינוך ברשויות ומתוך מטרה לשלב בין החזון והתפיסה החינוכית של הרשות, המכללה והחממה.
בשנת תשפ"א ממשיכה פעילות החממות בהובלת המכללה ובליווי פרוייקט הפרומנטורס.

הפרוייקט במכללה משלב את חזון המכללה מכמה היבטים:

  1. המכללה עם הפנים לקהילה
  2. פדגוגיה של חוסן
  3. שותפויות

 

המוטו של הפעלת הפרומנטורס על פי תפיסת המכללה מבוסס על שותפויות ובעיקר על יצירת קהילה שיתופית לומדת. קהילה שבה שותפים מנחים ומונחים הלומדים להכיר את הצרכים ההדדיים ועובדים תוך תיאום ציפיות ובאופן רציף. המודל של חמדת הדרום לקליטה מיטבית של הנכנסים בשערי ההוראה מתכתב בצורה מושלמת עם התפיסה שמובילה המכללה, לפיה הכניסה של המכללה למוסד החינוכי צריכה לתת אותותיה על כלל העשייה של הצוות במוסד החינוכי תחת המטריה האקדמית של המכללה.

 

מתלבטים בפני ההחלטה?

השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם בהקדם עם כל המידע

    חובה למלא שדות המסומנים בכוכבית (*)