מהי פדגוגיה של חוסן?

מהי פדגוגיה של חוסן?

 

האקדמית חמדת בחרה בפדגוגיה של חוסן כרעיון המארגן של העשייה החינוכית במכללה. פדגוגיה של חוסן תהיה מאפיין זהותי-תרבותי של המכללה, ותשפיע על היבטים רבים בתוכה.

במונח 'חוסן' כוונתנו ליכולת התמודדות עם אתגרי החיים השונים.  החוסן הוא יכולת להתגבר בהצלחה על מצבים משבריים, ולהסתגל לנסיבות החיים הנגרמות בעקבות מצבים אלו. אולם, ה'חוסן' אינו מתמקד רק בהתמודדות עם משבר ותוצאותיו – החוסן מכוון גם לדרך חיים מלאה יותר כשגרה בהווה, לצד יכולת להציב מטרות, להתמקד בהן ולהשיגן כמרכיב מרכזי להצלחה בעתיד.

פדגוגיה של חוסן היא האמונה שחלק מתפקידו של איש חינוך הוא הגברת החוסן של תלמידיו. מעבר להקניית ידע ומיומנויות דיסציפלינריות, ומעבר לעיצוב זהות ערכית, מורים אמורים לפתח בקרב תלמידיהם את היכולת להתמודד בהצלחה עם הקשת הרחבה של האתגרים שמזמנים החיים לכל אחד ואחת מאתנו.

מנקודת המבט של פדגוגיה של חוסן, מורה אמור לחזק את החוסן של תלמידיו בעיקר תוך כדי ההוראה והלמידה. החוסן אינו תפקיד נוסף המוטל על המורה, בנוסף לעבודת ההוראה, אלא דרך ייחודית של הוראה, אשר בד בבד עם הקניית ידע ומיומנויות תורמת גם לחוסנם של התלמידים.

פדגוגיה של חוסן חשובה לכל תלמיד בכל מקום. באזור שלנו יש לפדגוגיה של חוסן חשיבות מיוחדת, משתי סיבות עיקריות. ראשית, בצפון מערב הנגב אנו מתמודדים לעיתים קרובות עם מתיחות בטחונית, שבאופן טבעי מעוררת מתח, דאגה וחרדה. כדי להתמודד עם התחושות הללו נדרשים משאבים של חוסן. שנית, תלמידים רבים באזור הדרום באים ממשפחות ומקהילות בחתך סוציו-אקונומי לא גבוה. על מנת לאפשר להם ניידות חברתית לכיוון דרגות גבוהות יותר בריבוד החברתי בהיבטים כמו השכלה, תעסוקה והכנסה, עלינו לצייד אותם בחוסן.

פדגוגיה של חוסן באה לידי ביטוי בעבודת המורה בארבע דרכים עיקריות. (א) באמצעות התכנים הנלמדים, על ידי קישורם למסרים של חוסן אישי וחברתי. (ב) באמצעות שימוש בשיטות הוראה שיש בהן העצמה של התלמיד והגברת החוסן שלו. שיטות הוראה אלה כוללות הרחבת העצמאות של התלמיד, עידוד חשיבה ביקורתית, פיתוח היכולת להביע דעה אישית, וכדומה. (ג) דרך קשרי מורה-תלמיד במסגרת ההוראה והלמידה, תוך כדי העברת מסרים של הגברת מסוגלות וחיזוק ביטחון עצמי. (ד) דרך קשרי מורה-תלמיד מחוץ להוראה, העוסקים באופן ישיר ביכולת של התלמיד להתגבר על קשיים ולהגיע אל יעדים שהוא קובע לעצמו.

לאופנויות הפדגוגיה של חוסן-תמונה »

פדגוגיה של חוסן תהיה הרעיון המארגן של העשייה החינוכית במכללה. היא תהיה מאפיין של ההוראה והלמידה בתוך המכללה. בה בעת, היא תהיה מרכיב מרכזי בארגז הכלים של הסטודנטים במכללה, בצאתם לעבודת ההוראה בגנים ובבתי הספר. פדגוגיה של חוסן תהיה ציר מרכזי בצביונה של המכללה בהיבטים של מחקר, הכשרה ותרבות ארגונית.

פדגוגיה של חוסן אינה משנה מוגמרת, שצריך רק לבצע אותה. זו קריאת כיוון, שתתפתח בתהליך משותף של כלל קהילת המכללה. לפיכך נקראים כל באי המכללה להיות שותפים בהעלאת הצעות ורעיונות לפיתוחים ויישומים של פדגוגיה של חוסן.

 

פרופ' חיים שקד, נשיא המכללה, מסביר על פדגוגיה של חוסן:

 

מתלבטים בפני ההחלטה?

השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם בהקדם עם כל המידע

    חובה למלא שדות המסומנים בכוכבית (*)