fbpx
צור קשר!

חינוך מיוחד – הסבה

אודות החוג לחינוך מיוחד

ראש החוג: ד"ר מרים בן יהודה

היעד של תכנית ההסבה לחינוך מיוחד היא להכשיר מורים מומחים ומנוסים בהוראה ובטיפול בתלמידים עם צרכים מיוחדים במסגרות חינוכיות שונות: בחינוך הרגיל בכיתות משלבות ובכיתות חינוך מיוחד או ובמסגרות חינוך מיוחד. בוגרי תכנית ההסבה יכולים ללמד גם בכיתות כוללות בחינוך הרגיל וכן לעסוק בהוראה  מתקנת/מותאמת בקריאה, כתיבה ובחשבון לתלמידים עם קשיים ולקויי למידה.הסבת אקדמאים לחינוך מיוחד במכללה האקדמית חמדת הדרוםהלימודים בחוג מבוססים על תפיסת עולם חינוכית-הומניסטית המותאמת למגמת מערכת החינוך בארץ ובעולם וליעד ההכלה החותר להכלה ושילוב של תלמידים עם צרכים מיוחדים במסגרת חינוכית רגילה.
הסטודנטים לומדים מתנסים ומקבלים כלים אקדמיים ודרכי התערבות המאפשרים להם להתמודד עם אוכלוסיות מגוונות: לקויות למידה, הפרעות התנהגות, מוגבלות שכלית,  תלמידים על הרצף האוטיסטי ועוד.
הלימודים בתכנית ההסבה מקנים תעודת הוראה בחינוך מיוחד בגילאים . 6-21.
הלימודים במכללה מתקיימים יומיים בשבוע בלבד והם כוללים:
קורסי לימוד בתחום החינוך המיוחד, לדוגמה: הפרעת קשב, התפתחות שפה, מוח ולמידה, התאמת ההוראה לתלמידים עם ליקויי חשבון/קריאה/כתיבה, לקויות מורכבות, שימוש באומנות, במוסיקה ובטקסטים לטיפוח עולמם הרגשי של התלמידים, סמינריון וכו ועוד.
הכשרה קלינית – התנסות בבתי הספר בחינוך הרגיל, במסגרות משלבות ובמסגרות של לקויות מורכבות, המלווה בהדרכה ובקורסים בתחום פדגוגיה, חינוך ודרכי הוראה בחינוך מיוחד.
הסטודנטים הבוחרים בחוג לחינוך מיוחד נהנים מ- :

  • הכשרה קלינית מעשית ומקצועית בבתי ספר נבחרים המלווה על ידי מרצים ומדריכים בעלי ניסיון רב וגישה מכילה.
  • הבוגרים רוכשים ידע וניסיון להתמודד עם לקויות שונות באופן פרטני ומערכתי – בהוראה בכיתה.
  • למידה של קשת רחבה של נושאים בדגש פדגוגי ובשילוב של עשיה בשטח
  • חווית למידה אישית ומעצימה
  • סגל מורים ומדריכים מנוסה, מקצועי ומוביל בארץ בתחום החינוך המיוחד
  • התמקצעות ודגש על הוראה מתקנת/מותאמת בתחומי שפה, קריאה וחשבון
  • לימודים בקמפוס תוסס באווירה דתית וארץ ישראלית
  • הדגשת נושא פדגוגיה של חוסן כמרכיב בהוראה ובלמידה
  • ייעוץ וליווי אישי על ידי צוות מינהלי וייעוצי מיומן ומסביר פנים
  • גישה למאגרי מידע ולספרייה עשירה בתחום עם ליווי והדרכה אישית
  • בוגרי התכנית מבוקשים במערכות החינוך השונות והופכים למורים מובילים בתחום.

שעות מתווה:

התוכנית כוללת את שלושת הרכיבים הבאים:

  • לימודי חינוך והכשרה קלינית : 30 ש"ש
  • לימודי התמחות:
    • חינוך מיוחד 16 ש"ש   
    • התמחות בדציפלינות 10 ש"ש

סה"כ: 56 ש"ש 

בנוסף:

  • סדנת סטאז’: 2 ש”ש, ללא קרדיט (בעלי נסיון פטורים. אינו מעכב את תעודת ההוראה).
  • קורס עזרה ראשונה, ללא קרדיט.
  • קורסי “זהירות בדרכים” ו”ביטחון ובטיחות”, ללא קרדיט.
    *לכל סטודנט ייקבע היקף שעות ושנות לימוד בהתאמה אישית, לאחר תהליך של הכרות (אקרדיטציה) בהתאם לגיליונות הציונים מהתארים האקדמאיים הקיימים.

תקצירי קורסים להדגמת הנושאים הנלמדים:

ד"ר לירון פרימור

הפרעת קשב הינה הפרעה נפוצה ומוכרת. קורס זה עוסק במאפייני ההפרעה בהתאם להגדרות החדשות, בתפקודי הקשב ובפונקציות ניהוליות הנדרשים ללמידה תקינה. נעסוק באבחונים שונים של הפרעת קשב, ובטיפולים תרופתיים לא -תרופתיים, בנוסף, בקורס תערך התייחסות להשפעת ההפרעה על המבנה המשפחתי, החברתי והכיתתי, תוך סקירת דרכי התמודדות עם ההפרעה בכל מסגרת. כמו כן, נבחן את קיומה של קומורבידיות עם הפרעות אחרות וקשיים אחרים, וכן את ביטויי ההפרעה לאורך החיים.

ד"ר מרים בן-יהודה

קורס זה הינו קורס בחירה והוא יתמקד במודלים ובגישות לטיפול והתערבות בעבודה עם תלמידים מתקשים בלימוד מתמטיקה. הקורס מקנה לסטודנטים ידע פרקטי על דרכי ההוראה המותאמות לקשיים אלה ועל האופן בו ניתן לבנות לתלמיד המתקשה תכנית הוראה המתאימה לצרכיו הייחודיים ויישומה בכיתת האם..

בתכני הקורס ישולב רקע תיאורטי עם למידה מעשית. הסטודנטים יחשפו לדוגמאות, וידרשו להציג מקרים של לומדים מתקשים בכיתתם: לאתר את קשייהם, לבנות להם פרופיל לומד ולהציע תכנית התמודדות עם הקשיים שתלמידים אלה חווים בלימוד מתמטיקה.

 ד"ר אידה איגרא

בקורסים אלה (לשנה א וב) זה הסטודנטים יכירו את הבסיס החוקי לעבודת החינוך המיוחד: חוק החינוך המיוחד וחוק מעונות היום השיקומיים ואת מגוון מסגרות לחינוך המיוחד בארץ וייחשפו לגישות חינוכיות ושיקומיות שונות על פיהן עובדות המסגרות הללו.

הקורסים יעסקו באפיוני האוכלוסייה איתה עובדות מסגרות שונות לחינוך המיוחד במגוון המקצועות בחינוך המיוחד ובתפקידם בעבודה החינוכית, השיקומית והטיפולים עם תלמידי החינוך המיוחד. הסטודנטים יפתחו יכולת להבין את השונות בין התלמידים ולהיערך לקראתה בבניית תכניות לימודים ובהתאמת דרכים ושיטות להוראה.

בהמשך, בשנה ב הם ירכשו ידע נרחב אודות התיאוריות והמודלים המנתחים תהליכי למידה מותאמת לצורכי הלומד, יחשפו למשמעויות האקדמיות, הדידקטיות והפרקטיות של השונּות בין ילדי הכיתה. הסטודנטים ירכשו ידע הבנה וכלים לתכנון ההוראה ולרפלקציה ויתנסו ובהנחיית תהליכי למידה שיתופיים בקהיליות לומדים שונות בכיתה וכן יכירו את אפיוני ההוראה בסביבה המותאמת לצורכי התלמידים בכיתה הטרוגנית.

 ד"ר דורית טרגין

אחת הסיבות המרכזיות לשחיקת מורים במערכת החינוך היא קשיי משמעת עימם הם נאלצים להתמודד. משמעת מהווה רכיב משמעותי שמאפשר הוראה תקינה של שיעור. בעיות משמעת עשויות להופיע כבר בגיל הצעיר ובמידה ולא יטופלו כראוי הן עשויות להתעצם. בכדי להתמודד כראוי עם בעיות משמעת יש לעמוד על הגורמים לבעיות אלה ולנסות למנוע אותן עוד לפני הופעתן. כמו כן, במידה והופיעו בעיות אלה, יש לדעת כיצד להתמודד איתן כראוי כדי שלא יחזרו על עצמן ואף יתעצמו.

קורס זה יעסוק בהבנת המבנה האישיותי של הילד, בהשפעת סביבת הילד על התנהגותו (ובכלל זה ההורים והמורים/גננות), בדרכי מניעה של בעיות משמעת ובדרכי התמודדות עם בעיות משמעת הקיימות בגיל הצעיר. בין היתר, נלמד בקורס זה על עיצוב התנהגות- המשמש ככלי להפחתת התנהגויות שליליות ולהעצמת הדגשים החיוביים בתלמיד.

מתלבטים בפני ההחלטה?

השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם בהקדם עם כל המידע

    חובה למלא שדות המסומנים בכוכבית (*)