צור קשר!

חוג חינוך מיוחד – תואר ראשון גברים

אודות החוג לחינוך מיוחד

החוג לחינוך מיוחד בחמדת הדרום מתייחד בכך שתכנית הלימודים מעודכנת ומותאמת לתפיסת ההכלה של תלמידים עם צרכים מיוחדים במסגרת חינוכית רגילה. התפיסה הרווחת כיום מאפשרת לכלל הילדים עם הצרכים המיוחדים ללמוד בחינוך הרגיל, בעזרת תמיכות כאלו ואחרות (שביט וטל, 2012; Moore, 2009). תפיסה זו גם באה לידי ביטוי בתכניות הקיימות כיום במערכת החינוך, לצורך מתן מענה לתלמידים עם צרכים מיוחדים על פני הרצף שבין החינוך הרגיל לבין החינוך המיוחד: החל ב"יעד ההכלה" שהציב משרד החינוך ותכניות השילוב המתבצעות במסגרת החינוך הרגיל; כדי לאפשר מיצוי כל האפשרויות לקדמם במסגרות החינוך הרגיל, וכלה בהשמת תלמיד בחינוך המיוחד; במסגרות המיועדות לתלמידים עם לקויות מורכבות, אשר המענים שניתנו להם בחינוך הרגיל מצביעים על הצורך שלהם במסגרות אלו.

"על הצוות לחפש את הניצוץ המיוחד אצל תלמידיו, להתחבר ולהעצים את יכולותיו הטובות" (פרופ' שמעון זקס)

המורה לחינוך מיוחד הוא אחת הדמויות המשמעותיות הנותנות מענה חינוכי מגוון וייחודי, לתלמידים עם צרכים מיוחדים, בחינוך הרגיל והמיוחד כאחד. הוא משמש בתפקידים שונים, על פי סוג המסגרת וסוג האוכלוסייה אותה הוא מלמד: מורה שילוב- במודלים שונים של שילוב, מחנך כיתת חינוך מיוחד בבית ספר רגיל או מחנך חינוך מיוחד בבית ספר לחינוך מיוחד. על כן, תכנית ההכשרה להתמחות בהוראה בחינוך המיוחד לגילאי 6-21 במכללת חמדת הדרום, מתמקדת בהכשרת מורים למסגרות חינוך כוללניות ומיוחדות.

ההכשרה בחוג מאפשרת התמחות ב:

תכנית הלימודים במסלול חינוך המיוחד בהתמחות מדעים כוללת 90 ש"ש.
התוכנית כוללת את שלושת הרכיבים כדלהלן:

  • לימודי הכשרה להוראה (מתווה הבסיס): 32 ש"ש
  • לימודי התמחות:
    • חינוך מיוחד 26 ש"ש
    • מדעים 26 ש"ש
  • לימודי יסוד*: 6 ש"ש

סה"כ: 90 ש"ש

*בנוסף, כלולים בלימודי יסוד קורסי חובה שאינם מזכים בנקודות זכות.

תוכנית הלימודים במסלול היסודי בהתמחות חינוך מיוחד ותושב"ע במסלול רב גילאי כוללת 90 ש"ש.
התוכנית כוללת את שלושת הרכיבים כדלהלן:

  • לימודי הכשרה להוראה (מתווה הבסיס): 32 ש"ש
  • לימודי התמחות:
    • חינוך מיוחד 26 ש"ש
    • תושב"ע** 26 ש"ש
  • לימודי יסוד*: 6 ש"ש

סה"כ: 90 ש"ש

* בנוסף, כלולים בלימודי יסוד קורסי חובה שאינם מזכים בנקודות זכות.

**תינתן אפשרות להכרות על בסיס לימודי ישיבה.

קורסים לדוגמא:

קידום התלמיד בעל הצרכים המיוחדים דורש שיתוף פעולה בין אנשי מקצוע רבים מורים, מטפלים בהבעה וביצירה, פסיכולוגים, רופאים, מטפלים פארא-רפואיים ועוד. על המורה לחינוך מיוחד לשתף פעולה עם אנשים מתחומים שונים, לתאם ביניהם ופעמים רבות אף לנהל את תכנית העבודה בראיה הוליסטית: איסוף מידע, תכנון, יישום והערכה של תכנית כוללת. הסטודנט ייחשף למורכבות התחום, על יתרונותיו והקשיים שהוא מציב, ויקבל כלים להתמודד עם קשיים אפשריים בעבודת הצוות הרב מקצועי. במסגרת הקורס הסטודנטים ילמדו על על תפקידי אנשי המקצוע השונים בצוות רב-מקצועי והמסגרות בהן הם עובדים, הכרות עם גישות שונות לעבודה בצוות ומספר מיומנויות ניהוליות ובין-אישיות הנדרשות לעבודת-צוות יעילה.

כימיה הוא מדע החומר והשינויים המתחוללים בו. הכימיה מהווה בסיס להבנת תכונות החומרים, תופעות ותהליכים המתרחשים בטבע, וכן משפיעה על הטכנולוגיה והחברה. קורס בסיסי זה נדרש להכרה של תחומי ידע נוספים בביולוגיה, מדעי סביבה ומדעי כדור הארץ. הקורס יינתן כהרצאות שילוו במעבדות, הדגמות ותרגול עצמי של הסטודנטים.
מטרות הקורס הן: הקניית מושגי יסוד במדעי החומר וכימיה, הכרת מבנה החומר ותכונותיו, הכרת הטבלה המחזורית וחוקיותה, היכרות עם תגובות כימיות המשנות את מבנה החומר, וחיזוק הקשר בין עקרונות הכימיה לתופעות יום יומיות ותופעות טכנולוגיות וסביבתיות.

מתלבטים בפני ההחלטה?

השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם בהקדם עם כל המידע