צור קשר!

תרבות יהודית ישראלית בזיקתה אל התנ”ך והוראתה

משך הלימודים, היקפם ומועדם

שנתיים (ארבעה סמסטרים), בהיקף כולל של 21 שנתיות (ש”ש) שהן 42 שעות סמסטריאליות (ש”ס).
הלימודים מתקיימים בימי שלישי מהשעה 8:15 עד 17:00

ניתן ללמוד תכנית חלקית ולמשוך את הלימודים עד חמש שנים בהתייעצות עם ראש התכנית.

מורים שעומדים בתנאי הקבלה, יכולים ללמודת קורסים בודדים ולאחסן אותם לתקופה של חמש שנים.

מבנה תכנית הלימודים

חטיבה א: לימודי תשתית מחקר ואוריינות 6 ש”ס

  • לשון המקרא ולשון חכמים
  • קריאה וכתיבה אקדמית
  • המסורה וטעמי המקרא

חטיבה ב: לימודים בתחומי הדעת השונים 12-8 ש”ס

  • הסיפור המקראי המורחב בספרות חז”ל
  • הספרות היהודית של ימי הבית השני
  • הספרות והפרשנות היהודית לתנ”ך לדורותיה: עיון בפרשנות הרשב”ם לתורה
  • ממשה רבנו עד רבנו משה: גלגולן של סוגיות הלכתיות מהתנ”ך עד למשנה תורה
  • שירת הקודש וזיקתה לתנ”ך
  • תרגומי המקרא הארמיים לתורה
  • פרשנות והגות במקרא– על רקע המחשבה היהודית בימי הביניים

חטיבה ג: לימודים בין תחומיים 12-8 ש”ס

  • קווי יסוד בתולדות ארון הספרים היהודי מחתימת התנ”ך עד הופעת הדפוס
  • פרשנות התנ”ך בראי הדורות – עיון בין-תחומי במגילת רות
  • דמויות ואירועים מקראיים בראי הספרות והאמנות (היהודית)
  • בין אגדה להלכה – זיקות ומאפיינים
  • ארון הספרים היהודי בראי הגניזה הקהירית
  • תפילות ישראל – מספר תהילים לסידור התפילה
  • המנהג בעם ישראל וזיקתו לתנ”ך

חטיבה ד: לימודים בדגש על הוראה בין תחומית ורב תחומית 12-8 ש”ס

  • דרכי הוראה בין תחומית והרב תחומית
  • בין פשוטו למדרשו: סוגיות חינוכיות בהוראת המדרש
  • סדנה רפלקטיבית בהוראה בין תחומית
  • הספרות העברית החדשה בזיקתה לתנ”ך כבסיס לשיח ולחינוך יהודי
  • סוגיות נבחרות ביהדות ובמדע – היבטים חינוכיים

חטיבה ה’: עבודת גמר וסדנה מלווה 4 ש”ס

עבודת הגמר היא עבודה מחקרית שתיערך על פי בחירת הסטודנט באחד מהגישות המחקריות הנהוגות במדעי היהדות, כפי שנלמדה בקורסי ההוראה בתוכנית. העבודה מתבצעת בליווי של מנחה מהסגל הבכיר של התכנית.

סדנה מלווה לעבודת גמר

הסדנה נועדה כדי להכיר את מבנה עבודת הגמר ולהציב נורמות לביצוע פרויקט יישומי ולכתוב אותו כעבודה מדעית. במהלך הסדנה הסטודנטים מכירים את האפשרויות העומדות בפניהם לביצוע עבודת גמר ולכתיבתה, והסדנה מהווה מסגרת לקשר ראשוני עם המנחה ועם תחומי המחקר שבמסגרתם מתבצעת עבודת גמר.

במהלך לימודיו לתואר השני נדרש הסטודנט להגיש עבודת גמר המשקפת את כישוריו ליישם את הידע ואת המיומנויות והתובנות שרכש בלמידה. העבודה דורשת חשיבה אקדמית ברמה גבוהה וכישורים לתרגם את החשיבה לעבודת מחקר ולכתיבה אקדמית.
בגלל חשיבותה של העבודה כמשקפת את כישוריו האקדמיים הגבוהים של הסטודנט המתעתד לסיים תואר שני בחינוך, יינתן לה משקל משמעותי בציון הסופי של הסטודנט לתואר. כתיבת העבודה וקבלת ציון חיובי עליה, היא תנאי לסיום התואר השני.

להלן מדריך לכתיבת עבודת גמר לתכנית תרבות יהודית ישראלית בזיקתה אל התנ"ך והוראתה

מתלבטים בפני ההחלטה?

השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם בהקדם עם כל המידע